جایزه مصطفی به طرح‌های فناوری اطلاعات رسید

نشست و سخنرانی برندگان جایزه مصطفی امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد و محمد امین شکرالهی و ارول گلنبی برندگان این دوره از جشنواره مصطفی به معرفی طرح خود پرداختند.

 سامی ارول‌ گلنبی‌ دانشمند کامپیوتر، مهندس الکترونیک و ریاضیدان‌ کاربردی اهل ترکیه، عضو انجمن علمی ترکیه انجمن بیلیم‌ است و مقام استادی گبو‌ر د‌نیس در رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه سلطنتی لندن دارد و  موفق به ایجاد «شبکه های G » شده است.

شبکه گلنبی دستاورد دهه ۱۹۹۰

اساس روش‌شناسی عملکرد سیستم ICT مبتنی بر تئوری صف و راه‌حل‌های موثر آن از لحاظ محا‌سباتی است دستاورد جدید پروفور‌ گلنبی‌ که به شبکه های G یا شبکه های گلنبی‌ نیز مشهور است، تنها پیشر‌فت بزرگ در این زمینه پس از دهه 1990 محسوب می شود این اختراع نشان‌ می‌دهد که می‌توان عملکرد سیستم‌های ICT را که تلفیق‌ کننده توابع مهم کنترلی هستند به صورت ریا‌ضیاتی  ارزیابی کرد.

 در تئوری صف که یک تئوری کلی در نظریه  احتمال ریاضی است، شبکه G ( شبکه صف‌بندی تعمیم یافته یا شبکه گلنبی‌)، شبکه‌ بازی از صف‌های G است که نخستین بار از سوی ار‌ول گلنبی‌به عنوان مدلی برای سیستم‌های صف‌بندی یا توابع کنترل خاص از قبیل مسیر‌یابی  مجدد ترافیک یا تخریب ترافیک و همچنین مدلی برای شبکه های عصبی معرفی شد. ارول‌ و همکارانش برای انتشار دانش و رفاه اجتماعی از منفعت‌ مادی این نرم‌افزار صرف نظر کرده و آن را به صورت رایگان در دانشگاه‌های سراسر جهان توزیع کردند. اکنون این روش‌ها عمدتاً به عنوان روش‌های استاندارد در صنعت ارتباطات راه دور و ICT محسوب می‌شوند.

 رفع اضافه بار سرورها به کمک شبکه G 

 اختراع تقریب انتشار برای عملکرد کامپیوتر، استخراج طرح‌های مخابره برای بهینه‌سازی عملکرد ارتباطات دستیابی تصادفی که شالوده پروتکل‌های معروف مک‌ (MAC) هستند همچنین ایجاد طرح‌هایی برای به حداکثر رساندن قابلیت‌ اطمینان در پایگاه‌های اطلاعاتی از جمله اقدامات ارزشمند اوست‌. وی در حالی که در دانشگاه پاریس، دکارت و دانشگاه دو‌ک مشغول به کار بود، محصول جدیدی از تئوری صف با مشتریان منفی را طراحی کرد که به شبکه‌های (G) یا شبکه‌های گلنبی‌ معروف‌ هستند. این اختراع نشان می‌دهد که می‌توان عملکرد سیستم‌های ICT را که تلفیق‌کننده توابع مهم کنترلی هستند به صورت ریاضیاتی‌ ارزیابی کرد؛ برای مثال می‌توان به رفع اضافه‌ بار و انتقال کار میان سرورها‌ به صورت پویا اشاره کرد.

اختراع پیشرفته ترین کد تصحیح و خطا  از سوی دانشمند ایرانی

محمد امین شکرالهی دانشمند کشورمان موفق موفق به ارائه کدهای رپتور شده است .پیشرفته‌ترین کد تصحیح‌ خطای پیشرو‌ (FEC) برای شبکه‌های د‌یتا در جهان با عنوان کد رپتو‌ر از سوی امین شکرالهی  در سال 2001 اختراع شد که با ارسال داده تصحیح کننده مضاعف محافظت لازم در برابر اتلاف بسته‌های د‌یتا را فراهم کرده است که منجر به بازسازی‌ داده‌های پاک شده یا از دست رفته می‌شود. به طور کلی کد‌های Erasure  با تبدیل یک پیام به پیامی طولانی‌تر، امکان بازیابی داده‌ها را فراهم می‌کنند که این کار، بازیابی پیام اولیه از زیرمجموعه‌ای از پیام طولانی شده را ممکن می‌کند.

حال فناوری کد تصحیح خطای پیشرو با برند رپتور شرکت کوالکام‌ داده‌های حذف شده را با ارسال حداقل مقدار داده تصحیح‌کننده دیگر و بدون نیاز به ارسال داده‌ای از سوی فرستنده، بازیابی می‌کند. این ویژگی کدهای‌ ر‌پتور، باعث می‌شود تا به طور کارآمد و مؤثر‌، شبکه‌های د‌یتا را قابل اعتماد کند شکرالهی‌ به مدت 10 سال نسخه‌های مختلفی از کد رپتور‌ خود را برای تعداد زیادی از نرم‌افزارهای‌ مختلف توزیع اطلاعات از جمله پخش آنلاین‌ فیلم و ارسال داده به دستگاه‌های سیار‌ طراحی و اجرا کرده است.

 به خاطر فعالیت‌های وی در طراحی و ساخت کدهای‌ رپتور‌ و Fountain در سال 2007 جایزه جهانی اریک‌ سامنر‌ از سوی مؤسسه‌ مهندسان برق و الکترونیک‌ (IEEE) به پاس کمک‌های برجسته‌اش در حوزه ارتباطات و همچنین در سال 2012 مدال ریچارد‌ همینگ‌ که از معتبرترین‌ جایزه‌های IEEE اس به ایشان اعطا شد.

الگوی کد رپتور‌ کاردردهای‌ متعددی دارد؛ از انتقال ماهواره‌ای گرفته تا انتشار اطلاعات، تلویزیون ماهواره‌ای، انتقال بی‌سیم داده‌ها، مخابره‌ چند فرستنده‌ای، شبکه‌های نظیر به نظیر‌ و کاربردهای‌ بسیار دیگر.

 در حال حاضر میلیون‌‌ها محصول در سراسر جهان از تلویزیون‌های اینترنتی‌ تا سیستم‌های اختصاصی‌تر انتقال داده که توزیع داده به مناطق روستایی را ممکن می‌کنند، در حال استفاده از این کدها هستند‌.

 اثر‌ وی در زمینه کدهای‌ رپتور‌، به خاطر تأثیر ماندگاری که بر بشریت‌ دارد، به عنوان اثر برگزیده جایزه مصطفی‌ (ص) انتخاب شد.

رشد انتشارات علمی و عدم پیشرفت کسب و کارهای دانش بنیان

همچنین در پایان این مراسم محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس به سخنرانی پرداخت و  با اشاره به اهمیت دانشگاه تربیت مدرس و اثرگذاری آن گفت: این دانشگاه به عنوان دانشگاهی اثرگذار در تاریخ علمی کشور است و در تحقیقات علمی و فناوری نقش مهمی را بازی می‌کند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس درخصوص رشد انتشارات علمی اظهار کرد: کشور ما شرایط استثنائی را طی می‌کند و نشریه‌های علمی کشور هرساله ٢٥ درصد رشد می‌کنند، اما در کنار آن کسب و کار‌های دانش بنیان هنوز راه خود را پیدا نکرده اند و امیدوارهستیم که بتوانیم در این راه موفقیتی کسب کنیم و افق های روشنی در برابر ایران روشن شود.