۸۰ درصد دیسک‌های کمر بدون جراحی درمان می شوند

مجید حیدریان با اشاره به اینکه دیسک کمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه حتی در سنین بسیار پایین و در افرادی که مشاغل سنگینی ندارند زیاد مشاهده می‌شود،گفت: بسیاری از افرادی که به بیماری دیسک کمر مبتلا می‌شوند با یک دوره درمان ساده بهبودی می‌یابند.

وی اضافه کرد: در افرادی که علایم آنها پس از دوره اولیه درمان بهبودی نمی‌یابد، دو دیدگاه درمانی متفاوت برای درمان وجود دارد. در دیدگاه قدیمی بیماران یا با درمانه ای ساده بهبودی می‌یابند یا کاندید عمل جراحی دیسک کمر هستند.

این فوق تخصص درد با تاکید بر اینکه در دیدگاه جدید، درمان پلکانی دیسک پیشنهاد می شود گفت: در روش پلکانی درمان دیسک کمر ،درمان از روش های ساده ای مانند استراحت، آب درمانی فیزیوتراپی ،لیزر درمانی شروع می شود. در صورت عدم بهبودی برای بیمار پله دیگری از درمان شروع می شود. در این مرحله از عمل های بسته یا مداخله ای یا عمل های اینترونشنال برای درمان دیسک کمر استفاده می شود.

حیدریان افزود: در انجام این روش ها نیاز به بیهوش کردن بیمار نیست، پوست برش نمی خورد، نیاز به بستری شدن نیست و بیمار چند روز پس از عمل، فعالیت های روزانه را شروع می کند.

وی با اشاره به اینکه ساده ترین نوع این عمل های بسته تزریق ترانس فورامینال در محل دیسک معیوب است گفت: در این روش که در بیش از 70 درصد دیسک ها قابل انجام است یک ترکیب دارویی در سطح دیسک بیرون زدگی دیسک تزریق می شود. پس از گذشت یک هفته التهاب و تورم لبه بیرون زده دیسک کاهش می یابد و شاخه ای از عصب سیاتیک که تحت فشار دیسک بوده آزاد می‌شود .

این فوق تخصص درد بیان داشت: با شروع روند ترمیم بیمار می‌تواند بهبودی بیشتری را در هفته‌های پس از انجام عمل تجربه کند.

حیدریان تاکید کرد: در بیمارانی که با انجام روش تزریق ترانس فورامینال در محل دیسک معیوب بهبودی نمی‌یابند، انجام عمل بسته ای به نام نوکلیوتومی می تواند بیمار را در این مرحله درمان کند تا از انجام عمل جراحی جلوگیری شود.

وی گفت: در روش نوکلیوتومی یک مقدار کم از حجم داخل دیسک بدون انجام جراحی باز کم می شود و دیسک که مانند یک توپ لاستیکی است با کم شدن حجم داخلی اش مختصری جمع می شود. این جمع شدن قسمت بیرون زده یا اصطلاحا فتق دیسک را به داخل می کشد و فشار از روی عصب برداشته می شود.

این فوق تخصص درد با بیان اینکه روش های متفاوتی برای انجام نوکلیوتومی وجود دارد، گفت: مهمترین این روش ها، عمل دیسک با لیزر یا تخلیه قسمت داخلی دیسک با لیزر، استفاده از دکپرسور یا تخلیه مکانیکی داخل دیسک، استفاده از دیسکوژل، تزریق ازون داخل دیسک و کاهش فشار داخل دیسک است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عمل بسته دیسک با ازون به عنوان سالم ترین، بی عارضه ترین و یکی از موثرترین روش های انجام عمل بسته دیسک است.

 حیدریان گفت: انجام درمان پلکانی دیسک کمر با استفاده از پله های جدیدی که عمل های بسته ایجاد کرده، شانس رسیدن بیمار به پله آخر یعنی عمل جراحی باز را کاهش می دهد و در 70 تا 80 درصد بیماران نیاز به عمل جراحی را به صورت کامل از بین می برد.

وی مراجعه به کلینیک های درد را اصلی ترین راهکار درمانی مبتلایان به دیسک کمر عنوان کرد و گفت: در کلینیک های درد با استفاده از روش درمان پلکانی و انجام درمان های جدید دیسک کمر، حتی المقدور از انجام جراحی های غیر ضروری خودداری می شود.

این فوق تخصص درد در پایان تأکید کرد: با توجه به نیاز به دقت بالا و حساس بودن محل عمل بسته، استفاده از روش درمان پلکانی و انجام درمان های جدید دیسک کمر باید توسط پزشک فوق تخصص درد و در اتاق عمل انجام شود.