عبور 8000 زائر اربعین از مرز مشترک ایران و آذربایجان در سال جاری

سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا اظهار کرد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان روابط تاریخی و دیرینه ای با یکدیگر دارند و همچنین در بسیاری از موارد دارای فرهنگ مشترک هستند و در واقع دو کشوری به حساب می آیند که مردم و دولتمردانشان به یکدیگر علاقه دارند.

وی افزود: در مجموع روابط تعریف شده و مثال زدنی میان مرزبانی دو کشور آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران برقرار است و سطح روابط دیپلماتیک مرزبانی دو کشور از وضعیت خوبی برخوردار است.

فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: در بسیاری از موارد میان دو کشور ایران و آذربایجان منافع مشترک وجود دارد و از سوی دیگر هم این دو کشور با یکدیگر مرزهای مشترک دریایی و زمینی دارند.

سردار رضایی تصریح کرد: وسعت مرز مشترک ایران و آذربایجان با یکدیگر 759 کیلومتر است و و این مسئله ایجاب می کند که روابط و تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی 10 سال گذشته روابط خوبی میان دولتمردان و مرزبانان دو کشور آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران حاکم بوده است و سالی یکبار در تهران و باکو این اجلاس تشکیل می شود.

وی یادآور شد: علاوه بر برگزاری اجلاس سالانه، گاهی به صورت 3 ماه یکبار و یا 6 ماه یکبار در برخی شهرها چون آستارا ، پارس آباد و نخجوان بنا به موارد مختلف نشست های مشترکی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان برگزار می شود.

فرمانده مرزبانی ناجا اضافه کرد: امروز مشکل و موضوعی به مفهوم ناهمانگی در مرزهای مشترک خود چون مرزهای حوزه اردبیل، گیلان و همچنین در حوزه آذربایجان با کشور آذربایجان نداریم و روابط دو کشور با یکدیگر روابط بسیار حسنه ای است.

سردار رضایی تاکید کرد: در مراسم اربعین سال جاری بیش از 8000 زائر اربعین بدون هیچ مشکلی از مرزهای مشترک آذربایجان و ایران تردد کردند و برای همه مسافران و تجار و بازرگانان و سایر افرادی که برای تفریح و سفر توریستی از طریق مرز مشترک دو کشور سفر می کنند، تسهیلات بسیار خوبی فراهم شده است.

وی یادآور شد: اخیرا مسئولان گمرک و وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور برای 24 ساعته شدن مرز بیله سوار هماهنگی هایی را با طرف مقابل داشته اند و مقرر شده است که بستر این موضوع را به صورت میدانی در آستارا و بیله سوار فراهم و روند 24 ساعته بودن مرزهای دیگر را در این مرز نیز اجرایی کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا اظهار کرد: برای ماه آینده یک نشست مشترک میان مسئولان مرزبانی ایران و آذربایجان و مرزبانان این دو کشور برگزار می شود و برای چگونگی اجرایی کردن ریل آهنی که در حال احداث است و مسائلی چون تردد مسافران و جابجایی کالاها و نحوه انجام آن ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.