واردات گله های مولد برای جبران کسری گوشت کشور

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت نرخ خرید شیر خام اظهار کرد: در سه سال گذشته نرخ مصوب خرید هر کیلو شیر خام از دامدار توسط ستاد تنظیم بازار هزار و 440 تومان ابلاغ شد که کارخانه های لبنی به بهانه های مختلف از اجرای این مصوبه سرباز می زنند.

وی نرخ منطقی فروش هر کیلو شیر خام از دامداران را هزار و 550 تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها در سال های اخیر، ستاد تنظیم بازار برای استمرار روند تولید باید کارخانه های لبنی را ملزم به افزایش نرخ خرید شیر خام کند.

عزیزاللهی با انتقاد از اخذ تسهیلات با بهره بالای بانکی به دامداران گفت: علی رغم ریسک بالای تولید، کمترین سود عاید دامداران می شود که با وجود مشقت های فراوان تولید این امر اجحاف در حق آنهاست.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: در هفته های اخیر نوسانات نرخ نهاده های دامی و افزایش تعرفه واردات محصولات لبنی ایرانی به عراق، تا حدی قیمت خرید شیر خام از دامداران را تحت تاثیر خود قرار داده  به گونه ای اکنون نرخ خرید از هزار تا حداکثر 1400 تومان متغییر است.

واردات گله های مولد برای جبران کسری گوشت کشور

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کاهش جمعیت دام سبک در سال های اخیر بیان کرد:  وزارت جهاد کشاورزی جمعیت گوسفند موجود در کشور را 46 میلیون رأس و بز 20 میلیون رأس اعلام کرده است.

عزیزاللهی با بیان اینکه برای حفظ عرصه های منابع ملی و محیط زیست چاره ای جز جمعیت کاهش دامی نداریم، اذعان کرد: مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها و تعدیل بهره برداران، دگرگونی ساختار دامپروری سنتی و تغییر آن به صنعتی را نیز به همراه دارد.

این مقام مسئول با تغییر سیستم گاوداری از روستایی و عشایر به صنعتی  گفت: اگرچه قیمت تمام شده سیستم گاوداری صنعتی در مقایسه با روستایی بالاتر است اما به مراتب کیفیت بالاتری نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه دامداری ها در حال گذر از نظام چوپانی به دامپروری متمرکز هستند، بیان کرد: در سال های اخیر برای جبران کمبود گوشت قرمز، وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات گله های مولد دو قلو و سه قلو زا کرده است که خوشبختانه با تغییر ژن های برتر به بهره وری بالایی در تولید شیر دست یافته ایم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران قیمت گوشت را تابع عرضه و تقاضا دانست و بیان کرد: در سال های اخیر گرایش مردم از مصرف گوشت گوساله به گوسفندی تغییر یافته است که همین امر در کنار بالا بودن قیمت تمام شده تولید، از جمله دلایل اصلی قیمت گوشت گوسفندی در بازار به شمار می رود.

وی در پایان یادآور شد: محدودیت واردات گوشت گوسفند در مقایسه با گوساله  و وجود شبکه واسطه و دلال در بازار در افزایش قیمت گوشت بی تاثیر نیست.