چرا یخچال‌ منازل پُر از دارو می‌شود؟

ولی مشکل از جای شروع می‌شود که بیشتر این اطلاعات نادرست، ناقص و حتی زیان‌بار است و به گفته بزرگی، متاسفانه در ایران 80 میلیون پزشک وجود دارد، زیرا هر کسی در زمان بیماری تجویزهای خانگی ارائه می‌دهد که یکی از نشانه‌های آن پُر شدن یخچال‌ منازل از دارو است.

براین حسب چند سالی است که "پزشکی از راه دور" مطرح شده است، «پزشکى از راه دور» یا «تله‌ مدیسن» یکى از دستاوردهاى قرن بیست و یکم است. «تله مدیسن» یعنی استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات به منظور ارائه خدمات پزشکی و سلامتی. این روش مى‌تواند به بهبود مراقبت‌هاى بهداشتى کند تسهیل ارتباط پزشک و بیمار برای پیگیری پروسه درمان و وضعیت بیمار یکی از کاربردهای اصلی تله مدیسن است.

گرچه پزشکی از راه دور هنوز نتوانسته است جای مراجعه حضوری و معاینه را بگیرد اما شاید کمکی باشد به مناطق دور افتاده‌ای که تعداد پزشکان متخصص در آنان کم است و یا حتی بعضی از تخصص‌ها در آن مناطق یافت نمی‌شوند.

به هر صورت نمی‌توان منکر آن شد که دسترسى بیشتر و راحت‌تر به پزشک و کاهش هزینه‌هاى مراقبت‌ بهداشتى دستاورد این روش است. مشاوره، آموزش، تصویربردارى و حتی جراحى از راه دور از دیگر کاربردهای پزشکی و سلامت الکترونیک است.

همچنین وضعیت تله مدیسن در ایران براساس آمارهاى رسمى ارائه شده از سازمان فناورى اطلاعات ایران نشان می‌دهد که در ایران به ازاى هر دو نفر یک نفر داراى گوشى تلفن هوشمند است، ابزار ارزشمندى که مى‌تواند در ارائه خدمات بهداشتى و بهبود سلامتى عمومى، نقش پراهمیتى را ایفا کند.

سال‌های اخیر نرم‌افزارهای متفاوتی در حوزه اپلیکشن‌های پزشکی فعال شده‌اند که هنوز نوپا بوده که هم اکنون در حدود 8 اپلیکیشن پزشکی در حال بهبود سرویس‌دهی خود در حوزه خدمات پزشکی هستند که یکی از این نرم‌افزارها "اپلیکیشن هاسپیتل" است.

در این رابطه یکی از فعالان اپلیکیشن‌های پزشکی خانم دکتر "گلرخ داوران پور فرد" است که درباره این اپلیکیشن‌پزشکی به تسنیم توضیح می‌دهد: در حال حاضر 58 پزشک در "هاسپیتل" فعال هستند که می‌توان هر ساعتى از شبانه روز و از هر جایى در ایران با آنان تماس گرفت. سلامت عمومی، روانپزشکی و سلامت روان، مامایی و سلامت بارداری، سلامت کودکان و نوزادان، دندانپزشکی و سلامت دهان همچنین طب فیزیکی و ورزش از دسته‌بندی‌های فعال این برنامه است.

وی ادامه می‌دهد: تماس در این برنامه بدین صورت است که بیمار پس از انتخاب پزشک از طریق اپلیکیشن درخواست تماس می‌دهد و همان لحظه اپلیکیشن به وی و همچنین به پزشک زنگ می‌زند و تماس‌ها را به هم وصل می‌کند تا مکالمه تلفنی صورت پذیرد. بدین صورت اپلیکیشن سعی کرده است تا با محفوظ نگاه داشتن شماره تلفن طرفین، حریم خصوصی آنان را ایمن نگه دارد. امکان ارسال فایل و گفت‌وگوی متنی یا چت از دیگر راه‌های تماس کاربر با پزشک است.

داوران پور فرد می‌گوید: در این برنامه هزینه تماس براساس دقایق صحبت کردن محاسبه می‌شود (بیمار به ازاى صحبت با پزشک عمومى هر دقیقه 1500 تومان، پزشک متخصص دقیقه‌اى دو هزار تومان و ماما دقیقه‌اى هزار تومان پرداخت می‌کند، هزینه‌اى به مراتب کمتر از مراجعه حضورى یک پزشک). البته سئوال به صورت کتبی نیز رایگان است.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر امکان درمان مواردى که نیازمند مراجعه فورى و تجویز دارو است از طریق این اپلیکیشن‌ها وجود ندارد. پزشک مشاور فقط می‌تواند در مواردى که لازم باشد بیمار را به مراجعه فورى یا پیگیرى تشویق می‌کند. اما در مواردى مانند دیابت، فشار خون و یا چاقى که نیازمند به مشاوره دائمى و طولانى مدت دارند یا شرایطی مانند دوره باردارى یا مراقبت از کودکان که نیاز به ارتباط مدوام با پزشک و مشاوره دارند استفاده از این اپلیکیشن می‌تواند به مراتب مفیدتر باشد.

این پزشک معتقد است استفاده از اپلیکیشن‌های پزشکی می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش خوددرمانی‌ها در جامعه داشته باشد، خوددرمانی‌هایی که‌ زیان‌های بسیاری بر بیماران  و همچنین نظام سلامت کشور وارد می‌کند.