این دلایل مرموز موجب پادرد می‌شوند!

وقتی صحبت از پادرد می شود، مشکلاتی همچون پینه پا، التهاب عضلات پا و یا ایستادن های طولانی مقصر شمرده می شوند. اما چند دلیل دیگر وجود دارد که به پاهای شما آسیب می رسانند و خیلی به چشم نمی آیند.

کفشی با همان سایز قبلی می خرید

اگر اخیرا سایز پای خود را اندازه نگرفته اید، به احتمال زیاد طبق عادت، سایز اشتباهی را برای کفش هایتان انتخاب می کنید. سایز پا می تواند در اثر افزایش سن یا بارداری افزایش یابد، بنابراین اندازه بودن سایز کفش همیشه اهمیت زیادی دارد.

اگر می خواهید کفشی بخرید که هر روز بپوشید، از یک فرد ماهر بخواهید سایز پایتان را اندازه بگیرد و اگر کفش قبلی تان، پاهای شما را می زند (تنگ شده است)، وقت آن رسیده که کنارش بگذارید.

صبح ها به خرید کفش می روید

نه تنها پاهای شما در طول سال رشد می کنند، بلکه در طول روز نیز تغییر اندازه می دهند، به عنوان مثال زمانی که عصر می خواهید از محل کارتان به خانه برگردید ممکن است کفش تان پای شما را بزند، در حالیکه صبح موقع بیرون آمدن از خانه، اندازه پایتان بوده است.

لذا سعی کنید در پایان روز، زمانی که پای شما بیشتر باد کرده است، کفش بخرید. موقع خرید کفش هم حتما هر دو لنگه کفش را بپوشید و کمی راه بروید تا ببینید در آنها راحت هستید یا نه. در حالت ایستاده باید یک سانتی متر بین انگشتان پا و جلوی کفش تان فاصله باشد و باید بتوانید انگشت سبابه خود را بین پاشنه خود و پشت کفش وارد کنید.

شما به مد اعتقاد بیشتری دارید تا به کارایی کفش

 

اساسا کفش های پاشنه بلند به پاها آسیب می رسانند، اما کفش های تخت مثل کفش های عروسکی نیز مناسب نیستند. کفش باید حداقل 2 سانتیمتر پاشنه داشته باشد. اگر بخش جلویی کفش تنگ باشد، می تواند مشکلاتی ایجاد کند، لذا از خرید کفش های نوک تیز اجتناب کنید.

اضافه وزن پیدا کرده اید

چاقی می تواند فشار اضافی بر روی پاهای شما وارد کند. هنگام راه رفتن 2 تا 3 برابر و هنگام دویدن 5 برابر وزن بدن به پاها فشار وارد می شود. بنابراین در حالی که چند کیلو وزن اضافی ممکن است تفاوت زیادی در سایز لباس های شما ایجاد نکند، اما تا حد زیادی بر روی سلامت پاهایتان تاثیر می گذارد.

به کمر، زانو و یا عضله ران تان آسیبی وارد کرده اید

اگر نمی توانید راه بروید و در حال استراحت و مراقبت از آسیبی هستید که راه رفتن تان را دردناک می کند، حتما پاهایتان ضعیف و سست می شوند. بدن شما به طور طبیعی از منطقه آسیب دیده محافظت می کند. اما اگر شما درد ناگهانی بدون دلیل و یا درد کمر زیادی دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای هر نوع فعالیتی تنها از یک نوع کفش ورزشی استفاده می کنید

کفش فوتبال، کفش پیاده روی و کفش مربوط به فعالیت های تناسب اندام، متفاوت هستند. ممکن است فکر کنید شما می توانید با یک کفش ورزشی خوب، همه این ورزش ها را به راحتی انجام دهید، اما انواع مختلف تمرینات ورزشی به کفش های متفاوتی نیاز دارند.

کفش مربوط به تمرینات بدنی، سبک وزن است، با حداکثر انعطاف پذیری و برای حرکت خطی طراحی شده است. کفش پیاده روی اغلب دارای بند چرم رویی است که آنها را با دوام تر و کمی سنگین تر می کند.

برای ورزش های تناسب اندام، کفش های سبک تر را برای بلند کردن وزنه پیشنهاد می کنند.همچنین برای ورزش های پرتحرک تر مانند تنیس یا بسکتبال باید کفش های سنگین تر را انتخاب کنید.

در باشگاه، فشار زیادی را متحمل شده اید

اگر به تازگی تمرینات ورزشی با شدت زیاد را انجام داده اید، آسیب فشاری (آسیب ناشی از نیروی تکراری) ممکن است موجب درد پای شما شود. آسیب های فشاری پا معمولا آسیب بیش از حدی است. اگر پاهایتان با هر بار تمرین بیشتر صدمه دید و یا دچار تورم پا شدید، با پزشک صحبت کنید.

پابرهنه راه می روید

وقتی راه می رویم، ابتدا پاشنه پا را روی زمین می گذاریم، به همین دلیل برای جذب این فشار نیاز به کفش مناسبی داریم، مخصوصا وقتی که ما روی سطح سفتی مثل خیابان راه می رویم. کفش همچنین از مفاصل پا حمایت می کند و به آنها اجازه می دهد در حالت روان و خنثی حرکت کنند.

زیاد پابرهنه راه رفتن و یا پوشیدن کفش هایی که تخت یا انعطاف پذیر هستند، فشار بیشتری را روی پاهای شما وارد می کند و خطر آسیب دیدن آن را افزایش می دهد.

به قوس کف پایتان اهمیت نمی دهید

قوس کف پای شما با افزایش سن صاف می شود، بنابراین اگر برای مدت ها از یک نوع کفش استفاده کرده اید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که در نوع آن ها تجدید نظر کنید (درد پاشنه پا نشان می دهد نیاز به حمایت بیشتری از قوس کف پا دارید). متخصصان پا در ارزیابی نوع قوس پایتان و راه رفتن می توانند به شما کمک کنند.

آب و املاح بدن تان کم شده است

از دست رفتن آب بدن و یا کاهش میزان پتاسیم، سدیم، کلسیم یا منیزیم در خون می تواند باعث گرفتگی عضلات و در نتیجه درد پا شود. پس به مصرف آب کافی و تغذیه خود اهمیت دهید.

هشدار

شما وقت زیادی را روی پاهای خود می گذرانید، به همین دلیل یک درد ناگهانی پا می تواند بعدا به یک مشکل جدی تبدیل شود، در صورتی که به آن اهمیت ندهید. اگر به تازگی پاهای شما دچار مشکلی شده اند، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را دریابید و متوجه شوید چه اقداماتی برای کاهش درد لازم است.