به گزارش مجله پزشکی مادر،گل ختمی علاوه بر اینکه دارای خواص درمانی بسیاری است، برای روکش داروها از آن استفاده میشود. اين گياه به علت داشتن گلهاي زيبا به صورت گياه زينتي در باغچه ها كاشته مي شود.

گل ختمی چند نوع است که به ارتفاع دو متر می رسد و گل‌های صورتی یا ارغوانی، سفید یا بنفش دارد. موارد درمانی آن بیشتر برگ و گل این گیاه است. گل این گیاه را به صورت درمانی برای ناراحتی های تنفسی مثل آسم، برونشیت و سرفه به کار می برند. در ناراحتیهای نادر آسم پودر کرده این گیاه باعسل کاربرد موثری دارد. این گیاه همچنین در عفونت های ریوی جوابگوی خوبی است طبیعت آن معتدل است، ملین و مسهل قوی، خلط آور، ضد سرفه است. این گیاه یکی از داروهایی است که پوست اندازی را سریع و شادابی پوست را تضمین می کند و ضدعفونی کننده بسیار خوب و ضدقارچ است.

گل ختمی در درمان امراض کبدی و جوش صورت اثر سودمندی دارد، برای استفاده باید گلبرگهای آنرا خشک نمود وآسیاب کرد، سپس برای هر بار استفاده یک قاشق مرباخوری از پودر آسیاب شده را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده یا عرق کاسنی برای مدت ۸ ساعت خیسانده و مصرف کنید.

همچنین از گیاه ختمی در موارد ریزش مو، شوره و چربی سر استفاده می شود و در موارد یبوست نیز کاربرد دارد. می توان از این گیاه به صورت دم کرده استفاده کرد. ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و بطور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است.

خواص گل ختمی:

۱ - ملین و برطرف کننده یبوست است.

۲ - بیماریهای تنفسی را برطرف می کند.

۳ - سرفه های خشک را از بین می برد.

۴ - برای رفع گلو درد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید.

۵ - عادت ماهیانه را منظم می کند.

ریشه ختمی نیز اختصاصاتی شبیه برگ و گل آن داشته، از آن به عنوان نرم کننده، رفع کننده تحریکات جلدی، آرام کننده و … استفاده می شود. مصرف ریشه ختمی را در تمام موارد التهاب، سرفه های شدید، آنژین، برونشیت، بیماریهای منشا التهاب سینه، ورم معده و روده، دل پیچه ها، یبوست،، بیماریهای مثانه، سنگ کلیه،، کمی ترشحات ادرار، مسمومیت های حاصل از موارد محرق و … توصیه شده است.

خواص ریشه ختمی:

۱ - ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد.

۲ - سرفه های خشک را از بین می برد.

۳ - تب راپائین می آورد.

۴ - ادرار را زیاد می کند.

۵ - کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند.

۶ - تورم را رفع می کند.

۷ - ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند.

۸ - قند خون را تنظیم می کند.

برگ ختمي، در استعمال خارج به صورت ضماد، از آن استفاده بعمل مي آيد. جوشانده برگ ختمي را به صورت حمام، لوسيون، كمپرس گرم و غرغره بكار مي رود.