افراد مضطرب تصادفات رانندگی را چندین برابر می‌کنند

مظاهری، رئیس دانشکده روانشناسی داشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اینکه ایران به عنوان یکی از رکورداران تصادفات جاده ای مطرح است گفت: جای خالی توجه به مسایل روانی در ترافیک احساس می شود و پرداختن به تکلیف قانون و یا افزایش کنترل و نظارت پلیس به تنهایی کافی نیست.

مظاهری تاکید کرد :در بیشتر کشورهای توسعه یافته که در سطح جهانی موفقیت های ترافیکی داشته اند از روانشناسی حمل و نقل غافل نبوده اند.

وی افزود: متاسفانه در ایران به موضوع روانشناسی ترافیک و بررسی ابعاد روانشناختی رانندگان به صورت فصلی در جامعه توجه شده و گاهی اصلا مورد توجه نبوده است.و نقش عوامل انسانی در بحث کنترل وسیع ان مورد توجه و تاکید است و روانشناسی به عنوان یکی از حوزه هایی که می تواند موثر باشد وارد این حوزه شده است.

مظاهری تاکید کرد: کاهش آستانه تحمل نشانه‌ای از اختلال روان است و در رفتار رانندگی افراد بسیار تاثیر گذار محسوب می‌شود. همچنین افراد مضطرب رانندگی تهاجمی دارند و این موضوع تصادفات رانندگی را چندین برابر می‌کند.

رئیس دانشکده روانشناسی داشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به مشکلات روانشناختی رانندگان و در کنار این موضوع با ایجاد فرهنگسازی شاهد کاهش آمار تصادفات رانندگی و تلفات و آسیب‌های ناشی از آن باشیم.

رئیس دانشکده روانشناسی داشگاه شهید بهشتی ادامه داد: رفتار رانندگی نشان از فرهنگ عمومی جامعه دارد و رانندگی یکی از مواردی است که شخصیت انسان را در اجتماع آشکار می‌سازد. روابط اجتماعی نوعی رفتار اجتماعی را ایجاد می‌کند که در ذات خود بر آموخته‌های فرد از اجتماع از زمان کودکی به بعد دلالت دارد. مشکلات و عقده‌های روانی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و فرهنگی روح مخالفت‌جویی و ماجراجویی را تقویت کرده است.

مظاهری گفت: رسانه‌ها در توسعه و برجسته کردن یک مفهوم نقش مهمی دارند و توجه به این مساله در ارتقای ایمنی فرهنگ رانندگی بسیار حایز اهمیت است.