علت عکس العمل نامناسب مدیریت بحران در زلزله اخیر چه بود؟

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در بیست و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد،در ارائه برنامه‌ها و رویکردهای خود اظهار کرد: رویکردهای کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر اساس اسناد فرادستی مشخص می‌شود.

وی در ادامه افزود: جهت‌گیری اصلی ما حاکمیت رویکردهای محیط زیست و بهبود شاخص‌های توسعه پایدار است که در رویکردهای مربوط به سلامت اجتماعی در جهت ارتقای سلامت شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها گام برمی‌داریم.

صدراعظم نوری افزود: جلوگیری از انواع آلودگی‌ها، صیانت و توسعه منابع و سرمایه‌های طبیعی با تاکید بر منابع آب، صیانت و حفاظت از باغ‌ها، احیای اراضی سبز حریم تهران، ساماندهی منابع و مشاغل با رویکرد توسعه اقتصاد شهری از برنامه‌های این کمیسیون در جهت ارتقای ایمنی، تاب‌آوری در برابر حوادث، ارتقای سیستم پیشگیری مدیریت بحران است.

وی خاطرنشان کرد: بهینه سازی و توسعه انرژی‌های نو و تجدید پذیر، ایجاد تحول در مدیریت و ارائه رویکردهای مفید در حوزه مدیریت شهری از دیگر رویکردهای کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در این زمینه ما پیرو سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم هستیم و بر اساس سند چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران، طرح جامع شهر تهران و احکام شهرداری گام برمی‌داریم.

صدراعظم نوری گفت: از 72 سند طرح جامع، 45 طرح و در برنامه 5 ساله دوم و از 135 حکم برنامه پنج ساله دوم، 60 حکم محقق شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: این کمیسیون 3 وظیفه اصلی سیاست‌گذاری، وضع قانون، نظارت و پایش را دارد و از این بین نظارت و پایش مهمترین وظیفه شورا است.

صدراعظم نوری گفت: قانون هوای پاک جدیدترین قانون است که مجلس در سال 96 آن را تصویب کرد. این قانون تکالیفی را برای دستگاه‌های مختلف ایجاد می‌کند.همچنین باید به موضوعاتی که در این حیطه دخیل هستند و در قوانین آمده‌اند توجه و پیگیری شود. در این راستا نظارت و تجهیز خودروهای دیزلی و پیشگیری و مقابله با گرد و غبار از مصوبات شورای شهر است.

وی در ادامه افزود: بحث نظارت و پایش و کنترل آلودگی هوا از طریق آلاینده ها از رویکردهای دیگر این کمیسیون است. ما نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت بیشتر مردمی و انجمن‌های مردم نهاد هستیم.

محور دیگر صحبت های صدراعظم نوری اجرای قانون واگذاری حریم سبز به شهرداری تهران است، چراکه این قانون فرصتی را برای حفظ و صیانت از تفرجگاه‌ها ایجاد می‌کند.

وی گفت: در رابطه با ایمنی و مدیریت بحران محورهای بحث پیشگیری و کاهش خطرات سوانح طبیعی، تدقیق گسل‌ها بر روی نقشه شهر تهران، صحنه‌بندی منابع سیل‌خیز، ایمن‌سازی فضاهای عمومی‌ آمادگی لازم برای واکنش اضطراری در زمان بحران است را دنبال می‌کنیم.

صدراعظم نوری گفت: در برنامه 5 سال دوم بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را شاهد هستیم و در طرح جامع اشاره به ایجاد و توسعه و ساماندهی مراکز آتش‌نشانی شده است.

وی در جریان بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه مقابله با زلزله اظهار کرد: وقوع حادثه ای مثل زلزله باید ساز و کار مناسب داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه امروز مدیریت بحران کارآیی لازم را ندارد، گفت: علت عکس العمل نامناسب مدیریت بحران در زلزله اخیر نبود امکانات و تجهیزات لازم است که مسئولان نتوانستند امدادرسانی خوبی داشته باشند، لذا باید در امر امداد‌رسانی بازنگری شود.

صدر اعظم نوری با تأکید بر اینکه کارآیی سیستم مدیریت بحران به منظور هشدار و کمک‌رسانی باید بهبود یابد، تصریح کرد: کاهش پیامدهای امنیتی، اجتماعی و ضریب ریسک مقابله با زلزله و همچنین اقدام موثر برای بازگشت زندگی به شرایط عادی از اهم وظایف ستاد بحران است.