از نظر آماری 116 میلیون نفر از مردم آمریکا دچار دردهای مزمن هستند و این رقم یعنی چیزی حدود یک‌سوم جمعیت کل این کشور و از آنجا که داروهای مسکن ممکن است ایجاد اعتیاد کنند یا اثرات جانبی در پی داشته باشند، باید برای آن چاره‌ای اندیشید. از آن بدتر این است که حذف درد باعث می‌شود که منشأ آن دیگر شناخته نشود. نکته این است که چنین آماری ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد اما به هر حال موضوعی است که جوامع مختلف تا اندازه‌ای به آن دچارند و قطعاً ً داروهای شیمیایی پاسخگو نیستند؛ ولی جایگزین‌هایی برای آن وجود دارد که درست در آشپزخانه شما هستند.

غذاهای خاصی وجود دارند که درد را آرام می‌سازند آن هم با کاهش التهاب، ممانعت از ارسال پیام‌های درد یا حتی بهبود بیماری زمینه‌ساز درد مزمن. این نوع ماده‌های غذایی اثرات سوء داروهای شیمیایی را ندارند.

غذاهای رایج در جوامع غربی، میزان التهاب در بدن را افزایش می‌دهند؛ زیرا شامل غذاهای فراوری‌شده و کربوهیدرات‌های کارخانه‌ای است.

هیچ میوه یا سبزی یا گیاهی به خودی خود نمی‌تواند درد شما را آرام کند مگر این که شما تغییری در الگوی مصرف و رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید و غذاهای فراوری شده را کاهش داده و میزان مصرف غذاهای طبیعی کامل را افزایش دهید. به این شکل می‌توانید در جاده خداحافظی با درد اولین گام‌ها را بردارید.

خداحافظی با درد با 8 ماده غذایی

آلبالو و گیلاس

هدف: آرتریت و درد عضلات

میزان مصرف: چهل و پنج عدد در هر روز

ترکیبات موجود در آلبالو و گیلاس آنتوسیانین‌ها هستند، همان ماده‌ی مغذی گیاهی که رنگ این میوه‌ها را می‌سازد، آنتی‌اکسیدانی قوی که به دو شیوه درد را آرام می‌کند. این دو میوه التهاب را کاهش می‌دهند و آنزیم‌های درد را مهار می‌کنند، درست مثل آسپرین، ناپروکسن و سایر ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی. در پژوهشی که در این زمینه انجام شد مشخص شد کسانی که یک کاسه از این دو میوه را برای صبحانه می‌خوردند میزان التهاب بدنشان تا بیست و پنج درصد کاهش می‌یابد. سایر پژوهش‌ها نیز نشان دادند در دوندگانی که 336 گرم آب این دو میوه را دو بار در هفته به مدت هفت روز می‌نوشیدند درد کمتری در عضلاتشان تجربه کردند.

خداحافظی با درد با 8 ماده غذایی

زنجبیل

هدف: میگرن، آرتریت، درد عضلات

میزان مصرف: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری در هر روز

این ریشه با طعم خاصش به طور سنتی آرام‌کننده سوزش معده و بهبوددهنده حالت تهوع است. این اعتقاد وجود دارد که زنجبیل گاز معده را از بین می‌برد و احتمالاً با بستن گیرنده در روده، حالت تهوع را از بین می‌برند. اما به غیر از زمانی که حالت تهوع دارید دلایل دیگری هم برای مصرف زنجبیل وجود دارد. زنجبیل نوعی آسپرین و ضدالتهاب طبیعی است که میگرن، آرتریت و درد عضلات را از بین می‌برد. راه‌های بسیاری برای آن وجود دارد که زنجبیل را در وعده غذایی‌تان بگنجانید؛ مثلاً تهیه چای زنجبیل با انداختن تکه‌های زنجبیل پوست گرفته در آب جوش و دم کردن آن به مدت یک ربع یکی از این راه‌هاست. یا مخلوط پودر زنجبیل با آب‌لیمو و عسل و آب سرد.

خداحافظی با درد با 8 ماده غذایی

سالمون و ساردین

هدف: کمردرد، گردن درد یا درد مفاصل

میزان مصرف: حدود پنجاه تا نود گرم در هفته

خوردن ماهی‌هایی با میزان اندک جیوه و میزان اسید چرب امگا 3 بالا می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند. در یک کمر سالم، رگ‌های خونی در لبه دیسک‌های ستون فقرات مواد مغذی مهم را به آن دیسک حمل می‌کند. اگر جریان خون کاهش پیدا کند، جریان حرکت مواد مغذی دچار مشکل شده و مفاصل مواد مغذی خود را از دست می‌دهند و شروع به انحطاط می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد غذاهایی وجود دارند در این روند مؤثرند و به جریان خون کمک می‌کنند و التهاب را در رگ‌های خونی و اعصاب کاهش می‌دهند.

خداحافظی با درد با 8 ماده غذایی

زردچوبه

هدف: مفاصل دردناک، کولیتیس (التهاب روده)

میزان مصرف: یک قاشق غذاخوری در روز

این ادویه سال‌ها به عنوان دارو در طب آیورودا به عنوان مسکن و سرعت بخشیدن به هضم کاربرد داشته است؛ اما پژوهشگران آن را به دلیل دیگری هم می‌خواهند. زردچوبه خواص ضدالتهابی دارد. زردچوبه می‌تواند از بدن در مقابل تخریب بافت و التهاب مفاصل حفاظت کند و عملکرد اعصاب را بهبود می‌بخشد. دقت کنید که حتماً زردچوبه را به همراه فلفل سیاه مصرف کنید این دو باید با هم مصرف شوند. پیپرین موجود در فلفل سیاه باعث آزاد شدن کورکومین از زردچوبه می‌شود.

خداحافظی با درد با 8 ماده غذایی

ماست

هدف: بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر

میزان مصرف: 240 گرم در هر روز

باکتری‌های موجود در ماست خصوصاً اینفانتیس و ال اسیدوفیلوس، درد، التهاب و نفخ را کاهش می‌دهد.

خداحافظی با درد با 8 ماده غذایی

قهوه

هدف: سردرد

میزان مصرف: دو فنجان حاوی 12 گرم

قهوه فقط یک نوشیدنی در زمان صبحانه یا سر کار نیست. قهوه نوعی دارو محسوب می‌شود. کافئین به کاهش درد ایجاد شده در اثر رگ‌های خونی کمک می‌کند. دقت کنید که قهوه هنگامی به عنوان مسکن عمل خواهد کرد که شما عادت به خوردن آن نداشته باشید.

خداحافظی با درد با 8 ماده غذایی

نعناع

هدف: سندرم روده تحریک‌پذیر و سردرد

میزان مصرف: یک فنجان چای نعناع در هر روز

جویدن یک قرص نعناع تند می‌تواند تنفس شما را خوشبو کند اما دلیل دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد بهتر است از نعناع تازه استفاده کنید. منتول موجود در نعناع تند می‌تواند به از بین رفتن اسپاسم عضلانی کمک کند، یکی از دلایل استفاده از روغن نعناع این است کهسندروم روده تحریک‌پذیر را بهبود می‌بخشد. این روغن همچنین برای رهایی از سردرد به کار می‌رود. در واقع متیل سالیسیلیت موجود در نعناع آنزیم‌های مسبب التهاب و درد را محدود می‌کند. می‌توان نعناع را آسپرین گیاهی نامید.

خداحافظی با درد با 8 ماده غذایی

فلفل تند

هدف: آرتریت

میزان مصرف: نصف قاشق چای‌خوری از پودر آن در هر روز

هر نوع فلفلی که زبان شما را می‌گزد و اشک را در چشمانتان جمع می‌کند می‌تواند درد را از بین ببرد. ماده مؤثر در فلفل که ایجاد آرامش می‌کند کپسایسین است که این ترفند با تحریک پایان دادن به عصب و از بین بردن یک ماده شیمیایی است که سیگنال‌های درد را از بین می‌برد. هر چه فلفل تندتر باشد این ماده مؤثر در آرامش بخشی به درد نیز در آن بیشتر است.