گران‌ترین چای ایران

 نادر ارشدی معاون سازمان چای کشور، اظهار کرد: در گیلان دو واحد کارخانه چای اقدام بهتولید چای سفید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعریف عام و مورد پذیرش جهانی استاندارد بین‌المللی برای چای سفید ارائه نشده است، اضافه کرد: در مجموع دو تعریف برای چای سفید وجود دارد. دیدگاه چینی در مورد چای سفید به فرآورده دو زیرگونه کاملیا که تنها در استان "فوکیان" می‌روید برمی‌گردد که به روش سنتی تهیه می‌شود.

ارشدی بیان کرد: در دیدگاه سایر کشورها، چای سفید، چایی است که با چیدن فقط غنچه یا غنچه برگ و برگ اول پس از خشک کردن به دست می‌آید. این تعریف در سطح جهانی پذیرفته شده است اما با این تعریف، چای سفید چینی از گردونه چای سفید حذف می‌شوند.


وی افزود: طبق یک بررسی علمی میزان کل پلی فنل، کافئین و اپی گالوکاتچین گالات چای سفید بالاتر از چای سبزو و کافئین آن به دلیل تهیه شدن از غنچه از همه چای‌ها بیشتر است.

معاون سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: بی‌شک با برنامه‌ریزی‌های دقیق، بکارگیری فارغ التحصیلان و متخصصان، نظارت بیشتر بر عملکرد عطاری‌ها و تحقیقات ویژه در خصوص چای سفید می‌توان بستر تولید این نوع چای را در گیلان گسترش داد.

 


چای سفید محصولی است که علاقمندان در بهار گیلان از آن بهره‌مند می‌شوند و از گلبرگ‌های تازه گیاه که هنوز پرز خود را از دست نداده است، تهیه می‌شود.

برای این منظور در آغاز فصل بهار، غنچه چای را پیش از آن که باز شود می‌چینند و خشک می‌کنند. چای سفید خاصیت فوق العاده‌ای دارد و سه برابر چای سبز یا سیاه، حاوی پلی فنل‌های آنتی اکسیدان است. این نوع چای طعم ملایم و شیرین دارد و عمدتا در چین، ژاپن و منطقه دارجلینگ هند تولید می‌شود.