جلوگیری از دست اندازی به حقوق کارگران ماموریت اصلی شستا

مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) در نشست مشترک سازمان تامین اجتماعی و شستا که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: از فعالیت شستا سه دهه می‌گذرد و این شرکت با 3900 میلیارد تومان سرمایه اولیه شکل گرفته است و امروز دارایی این سازمان 80 هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه افزود: سازمان بین‌المللی تامین اجتماعی همیشه در راستای بهبود صندوق‌ها به دنبال حفظ دارایی‌ها خود است، از همین رو شرکت شستا نیز بنگاهداری چند رشته‌ای در بخش دارو، سیمان، حمل و نقل، معادن، انرژی، بانک، بیمه، صنایع عمومی متشکل از کشاورزی و صنایع تولیدی خانواده‌ها فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) بیان کرد: قانون اصل 44 مالکیت بنگاه‌های عمومی را تا سقف 40 درصد پیش‌بینی کرده است و برنامه ما بهینه‌سازی بنگاه ها است و امیدواریم تا سال 98 بتوانیم از بنگاهداری خارج شویم. همچنین در تلاش هستیم تعداد هلدینگ‌ها را از 9 به 5 مورد برسانیم.

داروهای تولیدی در کشور عمر مفیدی ندارند

لطفی عنوان کرد: با توجه به اینکه داروهای تولیدی در کشور عمر مفیدی ندارند، به دنبال آن هستیم که با جذب سرمایه‌گذار اقدام به تولید داروهای های‌‌تِک کنیم.

وی گفت: بعد از برجام 50 تفاهم‌نامه داشتیم که با توجه به عدم تعهد به برجام امیدواریم بتوانیم این تفاهم‌نامه‌ها را عملیاتی کنیم. همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی و یا جذب سرمایه‌گذار به صورت مشترک از کشورهای خارجی هستیم.

به گفته لطفی بزرگترین بنگاه اقتصادی در خاورمیانه تامین اجتماعی است و به همین منظور کشورهای خارجی به دنبال برگزاری نشست جهت همکاری با ایران هستند که در همین راستا نشست‌ها و جلساتی هم تشکیل شده است. حتی در بخش ساخت کشتی هم فعالیت‌هایی داشتیم و با فروش آن به کشورهایی که نیاز دارند می‌توان برای کشور ارزآوری کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) در خصوص تجمیع هلدینگ اذعان کرد: اقدامات خوبی صورت گرفته و قرار است تعدادی از هلدینگ‌ها در هلدینگ دیگر ادغام شود که برای نمونه هلدینگ انرژی در هلدینگ نفت و گاز و هلدینگ عمران در هلدینگ صنایع ادغام خواهد شد که با این برنامه‌ها باید زودتر به 5 هلدینگ برسیم.

جلوگیری از دست اندازی به حقوق کارگران ماموریت اصلی شستا

وی در ادامه بیان کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی ما در قالب جلوگیری از دست‌اندازی به حقوق کارگران است. همچنین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری گرایش استفاده از مدیران جوان در مجموعه شستا در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه در گذشته کسانی بر اساس روابطی که داشتند در مجموعه به کار گرفته شدند که توانمند نیستند و افرادی از طریق روابط فامیلی بدون داشتن توانایی در مجموعه به خدمت گرفته شده‌اند، شناسایی می‌شوند و از افراد توانمند به جای این افراد استفاده خواهیم کرد و فعلا این موضوع را بررسی می‌کنیم.

لطفی اذعان کرد: با توجه به بند شش اصل 44 قانون اساسی همه واحدها را وارد بورس کردیم.

به گفته لطفی در مدیریت‌های سابق این بنگاه‌ها حیات خلوت سیاسی شده بود،اما بنا داریم که از بنگاه‌هایی که کم بازده و یا زیان ده هستند، خارج شویم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) در پایان بیان کرد: کسری منابع نباید از طریق دارایی‌ها تامین شود، به همین منظور به دنبال افزایش سرمایه در بخش نفت و دارو هستیم، چرا که در این دو حوزه کشورهای خارجی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارند.