6 ماده غذایی قدیمی اما مقوی/تصاویر

سبک زندگی سالم چیزی است که این روز‌ها با مقاله‌ها و اطلاع‌رسانی‌های زیاد ترویج می‌شود. انواع و اقسام فرمولها، عددها، مکمل‌های غذایی و مواردی از این دست تلاش می‌کنند تا به هر نحو ممکن بخشی از سبد غذایی پیچیده اینروزهای ما را سالم‌تر کنند. این در حالی است که نگاهی به زندگی‌ پدربزر‌گ‌ها و مادربزرگ‌هایمان می تواند سرمشقی خوبی برای داشتن سبد غذایی سالم باشد. در ادامه مطلب نگاهی می‌کنیم به چند ماده غذایی که از گذشته‌های دور مورد توجه پدربزرگها و مادربزرگها بوده و امروز هم به راحتی در دسترس قرار دارند.

1-پنیر محلی

6 غذای مقوی که از زمان مادربزرگ‌ها مصرف می‌شود

 

اگر به دنبال پروتئین هستید پنیر محلی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ۱ قطعه از پنیر محلی کم‌چرب حاوی ۲۸ گرم پروتئین است چیزی حدود ۵ برابر ماست یونانی. ( حواستان باشد که این پنیر به عنوان پنیر روزانه استفاده می‌شود و پروبیوتیک‌ها را به خاطر وجود آن از برنامه‌ی غذاییتان حذف نکنید).

2-موز

6 غذای مقوی که از زمان مادربزرگ‌ها مصرف می‌شود

احتمالا موز جز میوه‌های معمولی برای شما محسوب می‌شود اما این میوه سرشار از پکتین (نوعی فیبر که از قند خون محافظت می‌کند و هضم آن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید) است. و همچنین آنها حاوی پروبیوتیک‌های مهمی هستند که می‌توانند باکتری‌های مفید برای روده را حفظ کنند. شما حتی می‌توانید پوست آن را هم بخورید حتی مادربزرگهایتان نیز این کار را نکردند.

3-لوبیا

6 غذای مقوی که از زمان مادربزرگ‌ها مصرف می‌شود

 

تا به حال لوبیای سفید را به سوپتان اضافه کرده‌اید؟ یک فنجان لوبیای سفید پخته شده حدود نیمی از فیبری که بدن شما به صورت روزانه نیاز دارد را تامین می‌کند به طوری که ساعت‌ها احساس می‌کنید نیازی به خوردن غذا ندارید. این گیاه منبع خوبی برای آهن و منیزیم ( ماده‌ی معدنی‌ای که ماهیچه‌های شما را بعد از تمرین آرام می‌کند) است.

4-کلم

6 غذای مقوی که از زمان مادربزرگ‌ها مصرف می‌شود

کاهو پیچ، گل کلم، کلم بروکلی و کلم از یک خانواده هستند و جز گیاهان مقوی محسوب می‌شوند به عبارت دیگر آنها یکی از چیزهای مهمی هستند که به صورت روزانه باید استفاده کنید. کلم حاوی مواد مغذی‌ایست که می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کمک کند. بنابراین اگر شما از طرفداران بزرگ بیکن هستید ارزش دارد که این گیاهان را امتحان کنید. مسئله‌ای که باید بدانید این است که هنگامی که کلم را خرد می‌کنید هر تکه از آن فقط شامل 22 کالری است. کلم یکی از آسانترین گیاهانی است که می‌توانید در باغچه‌ی خود بکارید.

5-گریپ فروت

6 غذای مقوی که از زمان مادربزرگ‌ها مصرف می‌شود

بدون شک می‌توان گفت که رژیم غذایی گریپ فروت یک ایده وحشتناک است. اما این صبحانه‌ی محبوب مادربزرگ‌هایمان بوده است زیرا با کمک آن می‌توانستند وزن خود را کاهش دهند ( با شکر آن را سرخ می‌کردند.) تحقیقات نشان داده افرادی که قبل از هر وعده‌ی غذایی خود نصف گریپ فروت می‌خورند (بدون ایجاد تغییر در بقیه‌ی برنامه غذاییشان) بیشتر از یک و نیم کیلو وزن در هفته از دست می‌دهند و سطح قند خون نرمال‌تری دارند.

6-آلو

6 غذای مقوی که از زمان مادربزرگ‌ها مصرف می‌شود

آلوها منبع خوبی از فیبرها هستند و کمک می‌کنند که بدنتان متعادل باقی بماند. اما این فقط آغاز است. آلوها ( حتی آلو خشک) حاوی آنتوسیانین که خاصیت ضدالتهابی دارد و آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان که با چاقی و دیابت و حتی بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کنند هستند. و از آنجا که آنها فوق العاده شیرین هستند، می‌توانید از آلو خالص به عنوان شیرین کننده در برشتوک، ماست، اسموتی‌ها و حتی برای پخت کیک استفاده کنید.