7 خطر در کمین فشار خونی‌ها

فشار خون بالا یا پرفشاری خون یکی از اختلالات قلبی عروقی است که با به وجود آمدن مشکل در جریان خون بروز می کند. این مشکل نیز به دلیل تنگی رگ های خونی یا نوعی انسداد ایجاد می شود. به تدریج که این مشکل پیشرفت می کند قلب مجبور می شود تلاش خود را برای پمپاژ خون به سمت نواحی دور بدن دو چندان کند که این مسئله فشار خون را بالا می برد.

برخی افراد از مشکل پرفشاری خون با عنوان «قاتل خاموش» یاد می کنند این در حالیست که در مراحل اولیه علامتی ندارد و افراد زیادی تا زمانی که با نتایج و عوارض سنگین آن مواجه نشوند، از ابتلای خود به فشارخون مطلع نمی شوند.

با وجود اینکه پرفشاری خون در ابتدا آسیب های شدید و جدی ندارد، اما به مرور زمان تغییرات زیادی در بدن ایجاد کرده و ممکن است شرایط ابتلا به بیماری های جدی را فراهم  کند. در این مطلب 7 تاثیر منفی پرفشاری خون روی بدن را بررسی می کنیم.

پرفشاری خون و سکته قلبی

همانطور که گفته شد با وجود اینکه پرفشاری خون در مراحل نخست هیچ علامت قابل رویت و آشکاری ندارد، اما در صورت درمان نشدن ممکن است روی اندام های حیاتی بدن مانند قلب، کلیه ها و حتی چشم ها تاثیر منفی بگذارد.

سکته قلبی یکی از بیماری های جدی است که با فشار خون بالای کنترل نشده ارتباط دارد. سکته قلبی که ممکن است باعث مرگ فرد شود، زمانی بروز می کند که رگ های خونی تنگ و مسدود می شوند و این مسئله منجر به اختلال و توقف در جریان خون می شود. بنابراین افرادی که خود را در معرض پرفشاری خون می دانند باید تحت نظر پزشک باشند.

پرفشاری خون و سکته مغزی

سکته مغزی نیز ممکن است در اثر محدود شدن جریان خونی که به سمت مغز می رود بروز کند. از آنجایی که فشار خون به طور مستقیم روی جریان خون به سمت مغز تاثیر می گذارد، بیمارانی که از پرفشاری خون رنج می برند بیشتر در معرض سکته مغزی قرار می گیرند.

پرفشاری خون و نارسایی قلبی

نارسایی قلبی با تلاش چند برابر قلب برای پمپاژ کردن خون در رگ های سفت و تنگ در ارتباط است. در واقع این مشکل یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بین افرادی است که از پرفشاری خون رنج می برند چون به طور مستقیم روی عضله قلب تاثیر دارد. در بین علائم بیماری نارسایی قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مشکل در تنفس

- التهاب نواحی انتهایی بدن مانند انگشتان دست و پاها

- ورم شکم

- مشکلات خواب

- بی اختیاری ادرار

خستگی و احساس ضعف زیاد

پرفشاری خون و دیابت

در خصوص دیابت قضیه فرق می کند. در مقایسه با دیگر مشکلاتی که پرفشاری خون ایجاد می کند، دیابت ممکن است در اثر پرفشاری ایجاد شود و یا عاملی برای ابتلا به آن باشد. اختلال در قند خون ممکن است روی جریان خون تاثیر بگذارید و سلامت رگ ها را به خطر بیاندازد و همچنین مانع جریان درست خون به سمت قلب شود.

با این حال فشار خونی که به دلیل عوامل دیگر بروز کرده است نیز ممکن است روی خون تاثیر گذاشته و باعث کاهش قدرت استفاده از قند آن به عنوان منبع انرژی شود. در اغلب موارد دیابت در بین افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند وخیم تر می شود، چون فشار خون روی سوخت و ساز، عملکرد پانکراس و کلیه ها تاثیر دارد.

پرفشاری خون و تصلب شرایین

تصلب شرایین مشکلی است که در اثر فشار خون بالایی که تحت درمان نیست بروز می کند. این مشکل باعث سفت و غیرقابل انعطاف شدن رگ ها شده و در نتیجه ممکن است باعث انسداد و ایجاد اختلالات خطرناکی مانند بیماری عروق کرونری شود.

پرفشاری خون و بیماری های کلیوی

کلیه ها دو عضو لوبیایی شکل است که در دو طرف کمر قرار دارند. این دو عضو حیاتی، وظیفه تصفیه خون از مواد زاید را بر عهده داشته و باعث تنظیم الکترولیت ها و دفع مایعات زاید از طریق ادرار می شوند.

پرفشاری خون تاثیر مستقیمی روی عملکرد کلیه ها دارد، چون جریان خون را محدود کرده و باعث می شود کلیه ها در شرایط نامساعدی به کار خود ادامه دهند. به مرور زمان نیز سلامت کلیه ها را با خطرات جدی مواجه می کند، بویژه اینکه اکسیژن رسانی و همچنین تغذیه کلیه ها با مواد مغذی موجود در خون محدود می شود.

علاوه بر این، رگ های مستقر در این منطقه ممکن است دچار سفتی و عدم انعطاف پذیری شوند و با ایجاد نارسایی ها و آسیب های جدی، قدرت دفع ضایعات از بدن را کاهش دهند.

پرفشاری خون و بیماری های چشمی

افراد زیادی هستند که به فشار خون خود اهمیت نمی دهند و از خطراتی که بویژه سلامت چشم ها را تهدید می کنند، آگاهی ندارند. توجه داشته باشید که سفتی و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی رگ ها و در پی آن محدود شدن جریان خون در هر یک از اعضای بدن، آسیب های جدی و خطرناکی به رگ های خونی شبکیه چشم ها وارد می کند.

بیمارانی که دچار پرفشاری خون هستند، به مرور دچار بیماری های مربوط به چشم می شوند که با علائمی مانند التهاب، اختلال دید یا حتی نابینایی خود را نشان می دهند.

چه باید کرد؟

برای کنترل فشار خون داروهایی وجود دارند که کمک زیادی به بهبود فرد و پیشگیری از بروز عوارض آن می کنند. اگر سابقه بیماری فشارخون در خانواده دارید بهتر است بیشتر مراقب باشید.

توصیه می شود به طور مرتب به پزشک مراجعه کرده و فشارخون تان را کنترل کنید. کنترل مداوم فشار خون کمک زیادی به تشخیص و کنترل آن می کند.

توصیه می شود سبک زندگی تان را تغییر داده و کم تحرکی یا مصرف مواد غذایی نامناسب را کاهش دهید. بهترین کار پیشگیری است تا بدن در سلامت بهتری بماند.