علائمی که نشان می‌دهد بدنتان به فیبر بیشتری نیاز دارد

گنجاندن فیبر در رژیم غذایی مسئله‌ی بزرگی نیست چون به مقدار کافی در میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و بنشن وجود دارد. اما بسیاری از افراد، از اهمیت فیبر در تغذیه بی‌خبرند و در نتیجه بدنشان را در حالت کمبود فیبر قرار می‌دهند. پیروی از رژیم‌های پرپروتئین و کم کربوهیدرات می‌تواند بدن را دچار این کمبود کند. همچنین مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان، پاستای معمولی و غذاهای اسنکی می‌تواند شما را دچار کمبود فیبر کند. دریافت فیبر ناکافی، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که معمولاً با دریافت کافی فیبر، به راحتی قابل اصلاح است.

۱. یبوست

یبوست، رایج‌ترین علامت دریافت فیبر ناکافی است. اگر در هفته، کمتر از سه بار دفع داشته باشید یا مدفوعتان سفت و خشک باشد و به سختی دفع شود یعنی یبوست دارید. افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی برای رفع یبوست مفید است. فیبر کمک می‌کند تا مدفوعتان نرم و حجیم شده و به راحتی دفع شود.

2. افزایش وزن

اگر فیبر کافی در تغذیه‌تان نباشد ممکن است دچار اضافه وزن شوید. چون فیبر با حجیم شدنش منجر به احساس سیری می‌شود و در نتیجه جلوی پرخوری‌تان را می‌گیرد. ضمناً غذاهایی که فیبر دارند، به زمان بیشتری برای جویده شدن نیاز دارند و باعث می‌شوند غذای کمتری در هر وعده خورده شود. ضمناً غذاهای پُر فیبر، معمولاً ظرفیت آب بالایی نیز دارند و کم کالری‌اند.

۳. بالا رفتن کلسترول

اگر سطح کلسترول خونتان بالاست، یکی از دلایل آن می‌تواند خوردن فیبر ناکافی باشد. فیبر به کاهش تری‌گلیسرید و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا همان HDL کمک می‌کند و این کار را با بیرون راندن کلسترول اضافی از بدن انجام می‌دهد. غذاهای پُر فیبر برای سلامت قلب نیز مفیدند چون فشارخون و التهاب را کاهش می‌دهند.

غذاهای سرشار از فیبر به شما کمک می‌کنند مدت طولانی‌تری سیر بمانید و تا وعده‌ی بعدی گرسنه نشوید. غذاهایی که فیبر محلول زیادی دارند، آب را جذب سیستم گوارش می‌کنند و احساس سیری ایجاد می‌کنند. این، یکی از دلایلی است که فیبر به شما کمک می‌کند بیشتر سیر بمانید

4. بالا بودن قند خون

اگر دیابت دارید و کنترل قند خونتان برایتان دشوار است، باید مصرف فیبرتان را بررسی کنید. فیبر، مخصوصاً فیبر محلول، جذب قند از طریق روده‌ی کوچک را به تأخیر می‌اندازد که باعث می‌شود قند خون با سرعت کمتری بالا برود. در نتیجه به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.

۵. احساس خواب آلودگی بعد از خوردن غذا

خوردن یک غذای سنگین می‌تواند خواب آلودتان کند، اما اگر احساس می‌کنید حتماً بعد از خوردن غذا باید چُرت بزنید پس این احتمال وجود دارد که فیبر کافی نمی‌خورید. فیبر برای حفظ ثبات قند خون ضروری است. وقتی شما غذایی کم فیبر مصرف می‌کنید، قند خونتان سریع‌تر بالا می‌رود و در نتیجه احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنید.

6. احساس نفخ

اگر در تغذیه‌تان فیبر کافی نخورید یا ترکیبات غذایی‌تان نادرست باشد، احتمال اینکه احساس ناراحتی و نفخ در معده داشته باشید خیلی زیاد خواهد بود. دریافت فیبر ناکافی موجب نفخ می‌شود زیرا فیبر، سیستم گوارش را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود غذا به‌خوبی و به طور یکنواخت از روده‌ها عبور کند. عدم دریافت فیبر کافی می‌تواند روی هضم غذا اثر بگذارد و موجب نفخ و گاستریت بشود. البته فراموش نکنید که مصرف بیش از حد فیبر هم می‌تواند موجب نفخ شود، مخصوصاً اگر آب کافی ننوشید.

۷. احساس گرسنگی خیلی زود بعد از غذا خوردن

غذاهای سرشار از فیبر به شما کمک می‌کنند مدت طولانی‌تری سیر بمانید و تا وعده‌ی بعدی گرسنه نشوید. غذاهایی که فیبر محلول زیادی دارند، آب را جذب سیستم گوارش می‌کنند و احساس سیری ایجاد می‌کنند. این، یکی از دلایلی است که فیبر به شما کمک می‌کند بیشتر سیر بمانید.

ضمناً فیبر موجب می‌شود غذایی که می‌خورید، آهسته‌تر از معده وارد جریان خون شود. از سویی دیگر، خوردن غذاهای کم فیبر مانند اسنک‌های فرآوری شده، احساس سیری به شما نمی‌دهند و در نتیجه خیلی زود بعد از خوردن، احساس گرسنگی خواهید کرد.