4 داروی گیاهی مفید برای درمان یبوست

یبوست یک بیماری ناراحت کننده است و می‌تواند زندگی ما را دچار مشکل کند؛ اما خبر خوب این است که می‌توان یبوست را با برخی از مواد خوراکی طبیعی درمان کرد.

در واقع یبوست به معنای این است که شما کمتر از 3 بار در هفته نیاز به دستشویی رفتن پیدا کنید، این مورد ممکن است مانند یک بیماری مزمن باشد یا گاهی برای افراد اتفاق بی افتد، برخی از علائم یبوست عبارت‌اند از:

  • مشکلات در دفع
  • فشار آوردن غیر طبیعی برای دفع
  • احساس مسدود شدن و عدم توانایی دفع
  • درد شکم
  • تهوع و نفخ

پیدا کردن یک ماده گیاهی برای درمان یبوست کار آسانی است درواقع خود داروهای که دکتر برای درمان یبوست به هر فردی می‌دهد حاوی مقدار زیادی مواد گیاهی هستند که اکثراً حاوی آنتراکینون یا موادی هستند که روده را به تحریک وامی‌دارند. در واقع این داروها باعث افزایش peristalsis در روده بزرگ می‌شوند. Peristalsis یک انقباض در روده است که به حرکت مواد در روده بزرگ کمک می‌کند. همچنین مصرف فیبر و مایعات در هنگام یبوست برای درمان بسیار ضروری است. ما در ادامه 4 گیاهی را که به درمان یبوست کمک می‌کند را معرفی می‌کنیم.

1-    ارجینگ  Cascara sagrada

این گیاه که در آمریکای شمالی رشد می‌کند یکی از محبوب‌ترین داروهای درمان یبوست‌های مزمن به شمار می‌رود. این گیاه با تحریک حرکت روده بزرگ کار می‌کند و برای استفاده کوتاه مدت می‌تواند درمان مفیدی باشد؛ اما ممکن است برای شما درد شکمی ایجاد کند همچنین در استفاده طولانی مدت باعث مشکلات خفیف تا حاد کبدی می‌شود

2-   بارهنگ  Psyllium

بارهنگ گونه گیاهی است که دارای درصد بالایی فیبر طبیعی است و به دفع مدفوع کمک فراوانی می‌کند و اغلب برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مصرف این گیاه دارویی ممکن است با عوارض جانبی از قبیل آلرژیک، حالت تهوع، دل‌درد و استفراغ همراه شود.

3-  ریواس

درحالی که ممکن است از این گیاه برای مواد مختلفی استفاده کنند اما یکی از کاربردهای خوب آن در درمان یبوست است؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد تانن (Tannin)  موجود در ریواس باعث اثرات ضد دیابتیک (antidiarrheal) می‌شود و به همین دلیل فقط در درمان‌های کوتاه مدت یبوست می‌توان از ریواس استفاده کرد.

4-   نارون قرمز

نارون قرمز یکی از داروهای قدیمی درمان یبوست شناخته می‌شود. این گیاه باعث تحریک عصب در دستگاه گوارش می‌شود که منجر به تولید مخاط (mucus) می‌شود تا به درمان یبوست کمک کند. تحقیقات انجام شده نشان از تأثیر دراز مدت این گیاه دارد.

برخی معتقدند که مصرف این گیاهان به دلیل طبیعی بودن کاملاً بی‌خطر است اما باید این نکته را به خاطر داشت که ممکن است گیاهان نامبرده شده با برخی از داروهایی که مصرف می‌کنید دچار اختلال باشند. همچنین زنان باردار، شیرده و کودکان قبل از اقدام به مصرف چنین گیاهانی باید با پزشک داروساز یا پزشک مشاور مشورت کنند.

علت یبوست چیست؟

یبوست ممکن است به دلایل فراوانی از جمله موارد زیر اتفاق بی افتد:

-         عدم فعالیت

-         داروها

-         رژیم غذایی کم فیبر

-         مصرف کم مایعات

-         استرس

-         عمل جراحی

راه حل‌های دیگر

گیاهان دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به طور مستقیم شما را درمان نکنند اما باعث کاهش اعلائم ناشی از یبوست خواهند شد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- چای نعناعی: باعث تسکین حالت تهوع و نفخ می‌شود

- زردچوبه و بابونه که به صورت خارجی مصرف می‌شود و باعث تسکین درد هموروئید و تحریک رکتوم می‌شود.

و فراموش نکنید که بهترین راه برای درمان و پیشگیری از ابتلا به یبوست مصرف بالا مواد غذایی حاوی فیبر است؛ بنابراین بهتر است این مواد زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

-         میوه‌ها

-         سبزیجات

-         حبوبات

-         آجیل

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر شما دچار یبوست شده‌اید باید بگوییم که این یک مشکل ناراحت کننده است، اما اگر یبوست شما به طور دائم تکرار می‌شود و یا با علائم زیر همراه است حتماً به پزشک مراجعه کنید:

-         شروع ناگهانی و گرفتگی بسیار شدید

-         دیدن خون در مدفوع

-         درد رکتوم

-         درد شدید شکم و نفخ

-         کاهش وزن (که عامل آن ناشناخته باشد)

-         یبوست متناوب همراه با اسهال

-         همچنین اگر درمان شما بعد از چند هفته باعث بهبود وضعیتتان نشد دوباره به پزشک مراجعه کنید.