همه‌ چیز درباره ماده مخدری به نام "گل"

سرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، با اعلام این که 20 تا 25 درصد معتادان دستگیر شده در مناطق شمال شهر، مصرف‌کننده ماده گُل بوده‌اند، اظهار داشت: متأسفانه گرایش به ماده گُل با توجه به تبلیغات سوء ماهواره‌ها، شبکه‌های مجازی و تلگرام در سنین مختلف به چشم می‌خورد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: مصرف گل در مردان بیشتر از زنان است و با توجه به آنکه قیمت هر کیلو گل خشک کوبیده آماده مصرف 17 تا 20 میلیون تومان و هر گرم آن 30 تا 50 هزار تومان است، مصرف آن در قشر مرفه بیشتر دیده می‌شود.

سرهنگ بخشنده با اعلام این مطلب که گیاه گل به صورت پنج برگ یا پنج پَر است و تبلیغات فروش گلدان آن در تلگرام و شبکه‌های مجازی دیده می‌شود، گفت: برگ‌های این گیاه به رنگ سبز تیره یا حنایی است؛ مشخصه اصلی آن پنج پر بودن است که باید خانواده‌ها به آن توجه کنند؛ در برخی موارد با کاشت آن در باغچه‌ها مواجهیم و کاشت آن در گلخانه‌ها و مناطق خوش آب و هوا بیشتر است.

وی در خصوص ماهیت «گُل» بیان داشت: بذر یا دانه گل از کشورهای اروپایی به خصوص هلند به صورت کیفی و توسط مسافران وارد کشور می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ تشریح کرد: گل حالت فرآوری‌شده گیاه شاهدانه از نوع نر و ماده است؛ در کشورهای خارجی به آن ماری‌جوانا می‌گویند؛ سر گل حاوی تتراهیدروکانا بینول است که در واقع توهم‌زاست.

سرهنگ بخشنده در خصوص نحوه مصرف گل گفت: سر گل را خشک کرده، کوبیده و به صورت پودر در می‌آورند؛ سپس در کاغذهای خاص و نازک تر از کاغذسیگار به شکل سیگارت بسته‌بندی کرده و مثل سیگار مصرف می‌کنند.

وی در خصوص علائم مصرف گل اعلام کرد: در اوایل مصرف، فرد اشتهایش زیاد می‌شود اما بعد از مدتی که از مصرف می‌گذرد، کم‌خوابی و کم‌اشتهایی بر فرد معتاد مستولی می‌شود؛ توهم، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و بی‌قراری از جمله علائم بارز فرد معتاد به گل است.

این مقام ارشد تهران بزرگ در خصوص بوی این ماده گفت: گل بسیار بدبوست؛ بوی علف گندیده می‌دهد و بلافاصله فرد را دچار توهم و سرخوشی می‌کند، چشم فرد قرمز شده و صورتش برافروخته می‌شود.

سرهنگ بخشنده افزود: اگر فرد در محیطی باشد که کسی در آن، در حال مصرف گل باشد، بلافاصله بوی زننده‌ای به مشامش می‌رسد؛ استشمام همین بو فرد را دچار توهم کرده و سرگیجه نیز به وجود می‌آورد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در پاسخ به سؤالی در خصوص میانگین مصرف روزانه گل توسط افراد معتاد به آن اعلام کرد: هر یک گرم گل 3 تا 4 عدد سیگارت می‌دهد که به طور میانگین برای مصرف یک تا دو روز کافی است.

وی در خصوص سایر علائم بالینی فرد معتاد به گل اظهار داشت: فردی که معتاد گل شده، صورتش سبزه می‌شود، روی زبان و لبش نیز به رنگ سبز تغییر می‌کند؛ کنار لب‌ها شکرک زده و اثر رنگدانه‌ آن دور لب و دهان فرد معتاد مشهود است.

این مقام ارشد فاتب، گوشه‌گیری را از دیگر علائم بارز فرد معتاد عنوان و تصریح کرد: حاضرنشدن در جمع خانواده و غذا خوردن به تنهایی و فرار از خانواده از جمله علائم خطری است که باید به آن توجه کرد.

وی خطاب به خانواده‌ها گفت: متأسفانه والدین فکر می‌کنند که خرده‌فروش یا موادفروش، هیکل یا قیافه خاصی دارد؛ 2 متر قد دارد و هیکلی 200 کیلویی؛ اما به این فکر نمی‌کنند که شاید همان فردی که با فرزندشان طرح دوستی ریخته، موادفروش باشد، شاید قیافه موادفروش بسیار معصوم‌تر از قیافه هر فرد دیگری باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ بیان داشت: افرادی که برای تحصیل یا کار به تنهایی در شهر دیگری حضور دارند و همچنین افرادی که کمتر به خانواده خود رسیدگی می‌کنند، از جمله افرادی هستند که در زمره گروه پرخطر گرایش به مصرف مواد مخدر هستند.

سرهنگ بخشنده به والدین توصیه کرد: پدر و مادران باید با مطالعه، بر دامنه اطلاعات خود در زمینه مواد مخدر بیفزایند؛ انواع مواد مخدر را مطالعه کرده و اثرات آن و آسیب‌هایش را یاد بگیرند؛ چرا که پیشگیری از خود خانواده شروع می‌شود و باید والدین در این زمینه سرمایه گذاری کرده و با مطالعه و تحقیق بر اطلاعات خود بیفزایند.

وی ادامه داد: خانواده باید با فرزند خود صمیمت داشته باشد؛ او را تنها نگذارد و اوقات فراغت فرزندان خود را با سفر، گشت و گذار، مطالعه و برنامه‌های خانوادگی پر کند؛ چرا که برگشت و ترک مصرف مواد مخدر از جمله گل به سختی رخ می‌دهد و باید گفت که عملاً غیرممکن است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اشاره به این مطلب که کارشناسان مبارزه با مواد مخدر به صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم هستند، گفت: پایگاه‌های یازده‌گانه پلیس مواد مخدر در سطح شهر آماده پاسخگویی به شهروندان هستند؛ همچنین افراد می‌توانند از طریق تلفن 110 و گفت‌وگو با سه نفر کارشناسی که به صورت شبانه‌روزی در مرکز فوریت‌های 110 وجود دارند در این مورد مشاوره کنند؛ مشاوره حضوری نیز با کارشناسان میسر است.

وی افزود: اگر شهروندان اخبار یا گزارشی در حیطه مواد مخدر دارند، سریعا به پلیس 110 اعلام کنند؛ پلیس هیچ شماره‌ای از مخاطب نمی‌خواهد؛ اما به محض اعلام، گشت‌های ضربتی پلیس بلافاصله در محل مورد نظر حضور خواهند یافت.