کنکور در چه صورتی حذف می شود؟

صبح امروز ۲۵ آذرماه در نشست تخصصی جمعی از اصحاب رسانه با علی زرافشان معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش وی گفت: سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در دوره اول متوسطه تحصیل می کنند و در دوره متوسطه دوم  دو میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز تحصیل می کنند. در پایان استقرار نظام ۳.۳.۶ در دوره دوم، تعداد دانش آموز به دومیلیون و هفتصد هزار خواهد رسید.

وی ادامه داد: پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول ۹۴ درصد است. اما پوشش سنی دانش آموزان ۱۲ تا ۱۵ ساله ۹۷ درصد است و ۳ درصد عدم پوشش سنی بیشتر به ازدواج و اشتغال بر می گردد.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: فعالیت های کیفیت بخشی در حوزه دانش آموزی و توسعه پژوهشگاه ها یکی از مهمترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش است و در حال حاضر از ۷۲۰ منطقه آموزشگاهی، ۶۲۰ منطقه دارای پژوهشگاه است و در صدد هستیم تا پژوهش از دوره دانش آموزی آغاز شود و دانش آموز تبدیل به دانش پژوه شود.

زرافشان همچنین اظهار کرد: در دنیا ۱۶ تا ۱۷ روش برای آموزش دانش آموزان برتر شناخته و بکار گرفته شده است که یکی از این روش ها، تحصیل این دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان است. در حوزه معلمان نیز با تقویت گروه های آموزشی و نظارت بالینی بر تغییر در جشنواره تدریس های برتر با درس پژوهی اقدام کرده ایم.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نیاز داریم بجای تربیت افراد جویای کار، افراد کار آفرین تربیت کنیم و در این راستا در حال قدم برداشتن هستیم، درباره حذف کنکور نیز گفت: ما موافق حذف کنکور هستیم و سال ها به دنبال آن بوده ایم که در زمان ورود به دانشگاه به جای  یک آزمون چند ساعته، سوابق تحصیلی دانش آموزان ملاک قرار گیرد. وزارت آموزش و پرورش در حذف کنکور وظایفی بر عهده دارد که تاکنون تمام وظایف خود را بطور کامل انجام داده است.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در کنکور ۹۷ شورای پذیرش سابقه تحصیلی مثبت را لحاظ  کرد که ما در آموزش و پرورش موافق نیستیم و خواستار تاثیر قطعی هستیم و اینکه تاثیر این سوابق تحصیلی در ظرفیت تحصیلی دانشگاه های دولتی روزانه لحاظ شود. وزارت آموزش و پرورش تاکنون به آنچه شورای پذیرش خواسته عمل کرده و در زمینه برداشته شدن کنکور از طرف آموزش و پرورش کاستی نبوده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کنکور حذف نشده است و حذف کنکور وابسته به تصمیم نمایندگان مجلس است. حذف کامل کنکور بر عهده آموزش و پرورش نبوده، بلکه برعهده مجلس است و هر قانونی که مجلس مصوب کند آموزش پرورش به وظایف خود در مورد قانون تصویب شده؛ عمل خواهد کرد. یکی از مطالبات ما این است که در تعرفه برگزاری کنکور باید بخشی از آن به آموزش و پرورش تعلق گیرد تا ما بتوانیم برای ایجاد سوابق تحصیلی هزینه کنیم.

زرافشان ادامه داد: کنکور یک پدیده اجتماعی و یک مساله قدیمی در ایران است و نبایست انتظار داشت بتوانیم به سادگی آن را حذف کنیم. در حال حاضر قبولی در دانشگاه به یک تکنیک و فن تیدیل شده است و این فراگیری تکنیک و فن با هزینه امکان پذیر شده است. به همین جهت مادامی که روش کنکور تغییر نکند بازاری بوجود می آید و گردش مالی در آن انجام می شود که متاسفانه، درحال حاضر خیلی بزرگ شده است. تلاش می کنیم با حل کردن مساله کنکور بتوانیم مافیای مالی کنکور و گردش مالی آن را حذف کنیم.

وی همچنین درباره مدارس استعدادهای درخشان نیز گفت: مسئولان وقت آموزش و پرورش فهم درستی از مدارس استعدادهای درخشان نداشتند و این مدارس را تبدیل کردند به یک مدرسه عادی. دانش آموزانی وارد این مدارس شدند که مارک استعدادهای درخشان می خوردند اما واقعا جزو دانش آموزان این گروه نبودند. بطور میانگین در دنیا، حدود ۲ درصد دانش آموزان یک منطقه آموزشی، جزو دانش آموزان استعدادهای درخشان هستند در حالیکه در برخی از شهرستان ها تا ۲۵ درصد دانش آموزان را جزو استعدادهای درخشان معرفی کردند، که این درست نبوده و به دانش آموز آسیب می رساند.

زرافشان ادامه داد: درصدد محدود کردن و کنترل کردن  مدارس استعداد درخشان هستیم تا این مدارس به جایگاه واقعی خودشان برگردند. جدا سازی دانش آموزان تحت عناوین مدارس خصوصا استعدادهای درخشان باعث کاهش کیفیت در مدارس عادی می شود و توزیع نرمال دانش آموزان در مدارس عادی صورت نمی گیرد و این امر نهایتا باعث افت کیفیت مدارس عادی می گردد. دانش آموزان استعدادهای برتر باید یاد بگیرند در یک محیط عادی حضور داشته باشند.