دلیل تأخیر کمیته امداد در ارسال کمک خیرین به زلزله‌زدگان کرمانشاه

سیدپرویز فتاح  در مورد آخرین وضعیت کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، گفت: پس از وقوع زلزله در کرمانشاه ما با سه روز تأخیر وارد شدیم به این دلیل که رئیس جمهور اعلام کرد دولت مسئول اصلی است، هلال‌احمر مسئول جمع‌آوری کمک‌ها و بنیاد مسکن مسئول احداث و نصب کانکس‌ها است در نتیجه ما محلی از اعراب نداشتیم.

وی ادامه داد: هر چند در جلسات معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور حضور داشتم اما در روزهای بعدی مراجعه به کمیته امداد بیشتر شد و ما تحت فشار بودیم در نتیجه برای ارسال کمک‌ها دست به کار شدیم و طی دو هفته 1600 کامیون بار به سمت جامعه هدفمان در کرمانشاه سرازیر شد.

توزیع لباس‌های دست‌دوم فراخور جامعه هدف نبود

رئیس کمیته امداد گفت: اقلامی را که فرستادیم همان‌هایی بود که واقعاً در آن شرایط نیاز ضروری مردم بود چرا که روی اصول و شناخت کافی در آن روزها کالاها ارسال نمی‌شد. می‌دیدیم که بار تریلی همان‌طور خالی شده و نمی‌توانستند آن را توزیع کنند یا توزیع لباس‌های دست دوم در آن شرایط فراخور جامعه نبود.

فتاح افزود: اما اقلامی که امداد ارسال کرد صد درصد جذب شد، کمک‌های نقدی فراوانی جمع‌آوری شد، ما بخشی از این کمک‌های نقدی را کالاهایی را از مبدأ کارخانجات خریدیم به طوری که از کارخانجات تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز و برخی شهرهای بزرگ این پول‌ها را دادیم تا نایلون، چادر و بخاری بخرند چون در بازار این قدر این اقلام وجود نداشت و نمی‌توانستیم آنها را از خیرین تهیه کنیم.

20میلیارد تومان کمک نقدی جمع شد که هنوز در دستمان است

وی گفت: 20 میلیارد تومان هم از این کمک‌های نقدی در دستمان موجود است که به جامعه هدف قول داده‌ایم که در 7 شهرستان خانوارهایی که بسیار آسیب دیده‌اند را کمک کنیم.

رئیس کمیته امداد اظهار کرد: 6 هزار خانوار در زلزله کرمانشاه از جامعه هدف ما آسیب دیده، 2500 خانه تخریب شده و 3500 خانه بین 10 تا 60 درصد آسیب دیده است.

فتاح گفت: آنچه دولت از نظر دادن وام بلاعوض به مردم زلزله‌زده وعده داده مددجویان امداد هم این وام را خواهند گرفت، کانکس دولت را می‌گیرند و علاوه بر آن چون این وام کفایت نمی‌کند بقیه کمک‌ها با امداد خواهد بود.

ساخت 6 هزار خانه آسیب‌دیده مددجویان 100درصد رایگان

وی ادامه داد: به این صورت که صد درصد هزینه ساخت 6 هزار خانه آسیب‌دیده مددجویان را از محل کمک‌های مردمی جبران می‌کنیم و با صراحت اعلام می‌کنم که این خانوارها نباید رقمی را از جیب خود خرج کنند، نه دارند و نه به صلاح است.

رئیس کمیته امداد، گفت: حتی تجهیز خانه این زلزله‌زدگان را هم ما بر عهده می‌گیریم و بهتر از قبل می‌سازیم و تجهیز می‌کنیم و تمام این کمک‌ها بلاعوض خواهد بود.

دولت به وعده‌اش عمل کند

فتاح گفت: فقط دولت باید کمکی که وعده داده را انجام دهد، وام را بپردازد، ما وام را می‌گیریم و مابقی را از کمک‌های نقدی جمع‌آوری شده می‌پردازیم.

وی گفت: کانکس‌ها از سوی دولت در حال احداث است ما پیگیر هستیم و در روزهای اخیر نصب آنها سرعت بهتری گرفته است.