اثر داروهای آسم بر بهداشت روان

بر اساس این مطالعه که در مجله تحقیقات و چشم اندازهای فارماکولوژی در ایالات متحده / انگلستان  در روز چهارشنبه 20 سپتامبر سال جاری منتشر شده بود، در حدود 24 نفر که دارو مصرف کرده بودند (17 کودک و 7 بزرگسال)، کابوس های شبانه بی وقفه ای داشتند. محققان گفتند: "داده های ما نشان می دهد که علائم عصب شناختی، مانند افسردگی، پرخاشگری، افکار خودکشی، رفتار غیر طبیعی و کابوس شبانه ، در کودکان و بزرگسالان به طور قابل توجهی گزارش شده است ... ".زمانی که آنها مصرف Montelukast را قطع کردند، کابوس ها برای 21 نفر از آنها متوقف شد.

آسم، گاهی اوقات که با کیفیت زندگی پایین همراه باشد، با افسردگی و یک احساس عمومی از مالیخولیای ناشی از ناراحتی که فرد مبتلا به این بیماری احساس می کند، همراه است. این بدان معنی است که مواردی وجود دارد که عوارض جانبی، لزوما به علت مصرف Montelukast نیست، بلکه علت مستقیم  آن ابتلا به آسم است. با این حال، محققان گفتند: هنگامی که نشانه های افسردگی افزایش می یابد، پزشکان باید به این موضوع نگاه کنند و بفهمند که آیا این اثرات مربوط به مصرف داروها است یا خیر. محققان به پزشکان یادآوری کرده اند که باید نسبت به عوارض جانبی داروهای خاصی که برای بیماران خود تجویز میکنند اطلاعات کافی داشته و مراقب باشند.

مندینا هارمن ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: به علت بالا بودن نشانه های عصب شناختی، به ویژه کابوس های شبانه، پس از تجویز این دارو در هر دو بیمار، چه کودکان و چه بزرگسالان، پزشک باید در مورد احتمال بروز این عوارض جانبی با بیمار ویا والدین کودک مبتلا، صحبت کند.

1- سایر اثرات نامطلوب Montelukast

حدود 9 میلیون نفر در ایالات متحده از سال 2012 تا 2014 داروی Montelukast مصرف می کردند. این مشاهدات در مورد مصرف داروی ذکر شده، به مرکز تحقیقات داروهای حمایتی  هلند Lareb و پایگاه سراسری سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش شده است.

استوارت جونز، مشاور و عضو هیئت علمی بنیاد آسم و بیماری های تنفسی اوکلند گفت، در این یافته ها به "افزایش دکمه هشدار"، توجه داشته باشید. وی اشاره کرد، "این تحقیق نیاز به داشتن احتیاط، آگاهی از عوارض احتمالی و اهمیت گزارش عوارض جانبی را تایید می کند. " تعداد بالایی از بیماران در پایگاه داده ها، شکایت از تجربه "آنژیویت گرانولوماتوز آلرژیک"، داشتند، که نوع بسیار نادری از بیماری خودایمنی است که عروق خونی کوچک و متوسط را در دستگاه تنفسی ملتهب می کند.این تعداد به 563 نفر رسید؛ هشت بیمار دیگر نیز در یک بیمارستان در هلند گزارش دادند که همین موضوع برای آنها هم اتفاق افتاده است. محققان گفتند که اکثر مردم علائم بیماری های خود ایمنی را تا زمانی که داروی Montelukast را مصرف نکرده بودند، نشان ندادند.

پایگاه داده های WHO همچنین یافته های محققان هلندی را که مصرف Montelukast می تواند باعث کابوس شبانه شود، تایید کرد. این نشان می دهد احتمال کابوس شبانه برای بزرگسالانی که دارو مصرف میکنند و همچنین برای کسانی که زیر 19 سال هستند،به ترتیب، 48/22 بار و 04/78 بار بیشتراست.

دکتر جونز گفت که Montelukast به عنوان استروئید استنشاقی سودمند یا استروئید استنشاقی در ترکیب با آگونیست بتای آدرنرژیک طولانی مدت،معرفی نمیشود؛ وی تأیید می کند که داروی Montelukast ، که وزارت بهداشت نیوزیلند قبلا تایید کرده بود، "بیش از حد مفید نیست"؛ وی افزود: "واکنش های عصبی در بیمارانی که Montelukast مصرف می کردند، گزارش شده است."مرکز نظارت بر واکنش های ناخواسته نیوزیلند، 22 گزارش از عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی Montelukast، با 12 گزارش دقیق در مورد رویدادهای عصب شناسی آن، دریافت کرده است.