۸ نشانه حساسیت به مواد غذایی که می‌تواند منجر به مرگ شوند!

حساسیت به مواد غذایی چه کم چه زیاد برای بیشتر مردم نامی آشنا است. ولی عدم تحمل به یک ماده غذایی با حساسیت به آن هر چند نشانه های مشابهی دارد، با هم فرق می کند. حساسیت به بادام، لبنیات، دارچین، تخم مرغ، بادمجان و امثال آن گاهی منجر به بروز راش یا خارش و قرمزی پوست در موارد خفیف می شود که به آن عدم تحمل به ماده غذایی گفته می شود. در واقع شخص می‌تواند به میزان کمی از آن غذا بخورد و مشکل خاصی هم برایش بوجود نمی آید.

در مواردی که شخص حساسیت به ماده غذایی دارد حتی با خوردن میزان کمی از آن ماده غذایی تاول های پوستی و التهابات شدید قابل رویت دیده می شود. همین مشکلات در داخل بدن هم اتفاق می افتد که ما قدر به دیدن آن ها نیستیم و تاثیرات آن مثل تنگی نفس یا کبودی پوست را می توانیم مشاهده کنیم. عدم رسیدگی به نشانه های حساسیت به مواد غذایی در عرض چند دقیقه منجر به فوت می شود.

در نت‌نوشت امروز نشانه های بروز حساسیت به مواد غذایی را شرح می دهیم تا به دقت بتوانید آن‌ها را شناسایی و به موقع اقدام کنید تا مانع از مرگ فرد شوید.

استفراغ

در بعضی موارد که شخص قادر به تحمل یک ماده غذایی مثل گلوتن نیست با استفراغ به آن واکنش نشان می دهد. در صورتی که استفراغ با سایر علائم حساسیت به مواد غذایی همراه باشد یا به دفعات تکرار شود هول نشوید و سریع به پزشک مراجعه کنید.

درد شکم

اگر بعد از خوردن غذای خاصی شکم درد وجود دارد به احتمال زیاد هضم آن غذا برای معده مشکل است. با شناخت از این غذاها آن‌ها را به میزان بسیار کم میل کنید یا اصلا نخورید.

سرفه، خس خس و تنگی نفس

این‌ها علائم مهمی است. درواقع نشان دهنده آلرژی یا حساسیت شدید به یک ماده غذایی است. معمولا این علائم با استفراغ و راش (خارش و قرمزی) پوست همراه است. اگر اپی‌نفرین epinephrine در دسترس دارید بلافاصله استفاده کنید تا شخص را به پزشک برسانید. حتما به پزشک بگویید از چه مقدار اپی‌نفرین و چه مدت زمان پیش استفاده کرده اید.

مشکل در بلع

معمولا شخص برای قورت دادن بعضی از مواد غذایی احساس می کند غذا در گلویش گیر می کند و به سختی پایین می رود. باز هم می توانید از اپی نفرین استفاده کنید. ولی اگر دوباره این مشکل مشاهده شد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

تورم زبان

با خوردن بعضی از مواد غذایی و در طب سنتی ایران به اصطلاح غذاهای بیشتر با طبع گرم بعضی از افراد دچار آلرژی شده و زبان متورم می شود. گاهی زبان تاول هم می زند. از آن جا که تورم می تواند به گلو هم برسد و تنفس را دچار مشکل کند این علامت باید جدی گرفته شود.

سرگیجه و ضربان ضعیف نبض

در موارد آلرژی یا حساسیت شدید شخص دچار سرگیجه، بی حالی و ضربان ضعیف نبض می شود. در این گونه موارد اگر به صدای تپش قلب فردگوش داده شود، این ضربان ضعیف است. چنین حالتی نیازمند رسیدگی پزشکی فوری است.

رنگ پریدگی یا کبودی

به دلیل حساسیت، اکسیژن رسانی به بافت های بدن بخوبی انجام نمی گیرد. در نتیجه شخص رنگ پریده ، کبود ( یا به اصطلاح خودمانی تر سیاه ) می شود.

خارش و قرمزی پوست

خارش و قرمزی یا راش پوستی بر اثر خوردن بعضی از داروها هم رخ می دهد. اگر تنها این علامت را دارید  و از داروی خاصی استفاده می کنید بهتر است به پزشک تان اطلاع دهید.

در صورتی که با خوردن یک ماده غذایی دچار این مشکل می شوید بهتر است این ماده غذایی را یا حذف کنید یا به میزان کم از آن استفاده نمایید.

عدم توجه به نشانه های حساسیت به مواد غذایی منجر به مرگ می شود

هیچ وقت نباید نشانه های حساسیت موادغذایی را نادیده گرفت و به آن اهمیت نداد. این علائم معمولا چند دقیقه پس از خوردن ماده غذایی به وجود می آیند و بین ۵ تا ۱۰ دقیقه شدت می گیرند. از آن جا که تغییراتی ظاهری مثلکبودی پوست، خارش و قرمزی، تنگی نفس، تاول و تورم داخل بدن هم اتفاق می افتد که ما نمی بینیم ولی  معمولا عوارض آن ها را مثل تنگی نفس، صدای خس خس سینه یا کبودی پوست مشاهده می کنیم؛ شخص به سرعت باید به پزشک یا یک مرکز پزشکی رسانده شود.

دیر رساندن شخصی که دچار حساسیت مواد غذایی شده به مراکز پزشکی در عرض چند دقیقه منجر به مرگ او می شود. به همین دلیل هیچ گاه علائم مربوط به حساسیت های غذایی را دست کم نگیرید. با رسیدن به موقع فرد به پزشک این حساسیت خطرناک با یکی دو تزریق در عرض چند دقیقه به همان سرعتی که آمده محو و نابود می‌شود.