متولی ارائه آمارهای آلودگی هوا چه کسی است؟

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست از همان روز اول ورودش به سازمان محیط زیست وعده بهبود کیفی هوای تهران را داد و گفت: مسئله آلودگی هوا با کمک دستگاه‌های اجرایی به راحتی قابل‌حل است.

کلانتری با اشاره به سهم بالای کامیون‌ها در آلودگی هوای شهر تهران اظهار کرد: ۵۱ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد ۲۰ تا ۲۵ هزار کامیون است که شبانه وارد تهران می‌شوند.

چند ماهی از این ادعای رئیس سازمان محیط زیست نگذشته است که آلودگی هوا در تهران و کلان‌شهرها به اوج خود رسیده، تهران، تبریز و ارومیه به دلیل افزایش آلاینده‌ها تصمیم به تعطیلی مدارس گرفتند.

بنا بر گزارش مرکز کنترل کیفیت هوای تهران روزهای آلوده پاییز امسال، امروز به عدد 40 رسید تا در آلوده‌ترین شرایط هوایی 4 سال اخیر تهران قرار بگیریم.

بنا بر مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تردد کامیون‌ها به‌جز کامیون‌های حمل سوخت و زباله در سطح شهر تا چهارشنبه ممنوع شد، اما سایه آلودگی هوا همچنان بر سر تهران گسترده است.

بنا بر گزارش محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌ زیست استان تهران پس از گذشت دومین روز از روزهای تعطیل و آلوده هوای تهران به خبرنگار فارس گفت: شاخص کیفیت آلودگی هوابر روی عدد ۱۴۷ ثابت مانده است.

حسین شهبازی مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم اعلام کرده است: پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا حاکی از تداوم شرایط جوی نسبتاً آرام در روز دوشنبه است. همچنین شرایط جوی نسبتاً پایدار در روز سه‌شنبه کم‌وبیش ادامه خواهد داشت و تنها برای برخی ساعات وزش باد مؤثر پیش‌بینی می‌شود.

یعنی تا آخر این هفته شرایط پایداری هوای آلوده ادامه دارد و اینجاست که باید از رئیس سازمان محیط زیست پرسید بر اساس چه پژوهش و آماری اعلام کردید بیش از نیمه از آلودگی شهر تهران مربوط به تردد شبانه کامیون‌هاست؟ اگر این اظهارنظر شما درست بود پس توقف عبور و مرور کامیون‌ها شرایط  هوا تهران همچنان در مرز اضطرار متوقف‌شده است؟