همه آنچه باید در باره سونا و حمام بخار بدانید

مزایای سونا و حمام بخار را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  بهبود جریان گردش خون

تحقیقات نشان داده اند که نشستن در سونا خصوصا برای افراد مسن تر اثرات مفیدی بر سیستم قلب و عروق افراد می گذارد. هوا و گرمای مرطوب ناشی ازبخار موجود در سونا، با اتساع مویرگها و رگهای خونی کوچک، جریان گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه باعث گردش خون راحت تر و اکسیژن رسانی بهتر به بدن می شود.

  کمک به سلامت پوست

حمام بخار و سونا به دلیل هوای گرمی که دارند باعث تعریق زیاد می شوند. تعریق بدن باعث باز شدن منافذ پوست شده و به تمییز شدن لایه بیرونی پوست کمک خواهد کرد. در برخی موارد استفاده از سونا برای درمان جوشهای پوستی استفاده می شود.

  کمک به استراحت و احیای بدن پس از انجام حرکات ورزشی

اغلب پس از یک ورزش سنگین، ماهیچه های بدن دردناک می شوند و قرار دادن بدن در حالت استراحت به منظور بهبود درد  ماهیچه ای پس از تمرین ورزشی، بسیار با اهمیت است. بنا بر تحقیقات انجام شده استفاده سریع از سونا و حمام بخار بلافاصله پس از اتمام ورزش و حرکات بدنی، به کاهش درد ماهیچه ها کمک کرده و ماهیچه ها را قوی نگه می دارد.

  روان کردن حرکت مفاصل بدن و افزایش انعطاف آنها

اگر سونا و یا حمام بخار قبل از انجام حرکات ورزشی استفاده شود، به روان شدن حرکت مفاصل و افزایش انعطاف آنها کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که گرما می تواند بیشتر از ۲۵ درصد، قدرت حرکت مفاصل را افزایش دهد. استفاده از سونا همچنین می تواند به تسکین درد مفاصل کمک کند.

  کاهش استرس و فشارهای روحی

گرمای ناشی از سونا باعث آزاد شدن اندورفین در بدن می شود که نوعی هورمون است که به کاهش استرس و احساسات ناخوشایند در بدن کمک می کند. همچنین باعث کاهش سطح کورتیزول در بدن می شود. کورتیزول هورمونی است که در پاسخ به استرس در بدن آزاد می شود. با کاهش سطح کورتیزول در بدن، افراد آرام تر، قابل کنترل تر و توانمندتر خواهند شد.

 باز کردن سینوسها

گرمای سونا و حمام های بخار غشای مخاطی بدن را باز کرده و باعث تنفس راحت تر و عمیق تر خواهد شد و همچنین باعث انحلال اخلاط خونی و عفونی جمع شده در سینوسها و ریه ها می شود و بنابراین می تواند در درمان سرماخوردگی، سینوسهای مزمن و مشکلات تنفسی بکار رود.

  سوزاندن کالری

با ورود شخص به سونا یا حمام بخار، ضربان قلب و نبض او افزایش می یابد. اگر پس از انجام تمرینات ورزشی از سونا استفاده شود، ضربان قلب و نبض او به میزان بیشتری بالا خواهد رفت و کالری بیشتری نیز در بدن سوزانده خواهد شد. البته این کالری سوزی در صورتی باعث کاهش وزن می شود که پس از سونا با مواد غذایی و نوشیدنی های مضر در بدن جایگزین نشود. بنابراین در صورتی که شخص از یک شیوه غذایی صحیح پیروی کند، استفاده از سونا پس از انجام حرکات ورزشی به کاهش وزن او کمک خواهد کرد.

ریسک و خطرات احتمالی

در کنار مزایای بیشمار استفاده از سونا و حمام بخار، ممکن است خطراتی نیز در استفاده از آن برای برخی افراد وجود داشته باشد که باید از آنها آگاه باشند.

به دلیل گرمای زیاد سونا، ریسک از دست دادن آب بدن وجود دارد و توصیه می شود که مدتی بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آنجا نمانید و قبل از وارد شدن به سونا آب کافی بنوشید.

سونا همچنین محیط خوبی برای رشد انواع باکتری ها، میکروبها و قارچها است که منجر به ایجاد و انتقال عفونتهای قارچی می شوند بنابراین توصیه می شود که از حوله تمییزی برای نشستن در سونا استفاده کنید تا حتی الامکان از انتقال این باکتریها از طریق پوست به بدنتان جلوگیری به عمل آید.

برخی از گروههای افرادی که باید از استفاده از سونا و حمامهای بخار اجتناب کنند، عبارتند از:

زنان باردار، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، افرادی که فشار خون بسیار پایین یا بسیار بالا دارند، افراد مبتلا به صرع، افرادی که در حال مصرف آنتی بیوتیک هستند و افرادی که داروهای روانگردان مانند داروهای محرک، انواع مسکن و... را مصرف می کنند و نیز افراد مبتلا به هر نوعی از انواع سرطان باید در زمینه استفاده از سونا و حمام بخار با پزشک خود مشورت کنند.