افزایش شمار مراجعات به بیمارستان‌ها

مریم عنایت در ارتباط با موضوع آلودگی هوا و مشکلاتی که برای ریه‌ افراد در معرض این آلودگی وجود دارد، گفت: افرادی که دچار آسم بوده، پیوند ریه شده‌اند و مشکلات تنفسی دارند نباید در هوای آلوده طی این روزها تردد کنند.

وی افزود: همچنین این افراد زمانی که در منزل هستند باید هوای خانه را مرطوب نگه داشته و مصرف فراوان شیر، سبزیجات و مایعات را مدنظر قرار دهند. 

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: افرادی که علایم سرماخوردگی یا عفونت‌های تنفسی را دارند به ویژه در زمان‌هایی که هوا آلوده است باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی را انجام دهند.

عضو گروه پیوند ریه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در فصل زمستان طی سال‌های اخیر میزان مراجعات به بیمارستان‌های سطح شهر دلیل افزایش بیماری‌های تنفسی بیشتر می‌شود و در واقع به دلیل آلودگی هوا با گسترش بیماری‌های مزمن تنفسی همراه هستیم. 

وی گفت: افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی نیز نداشته طی این روزها احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی در آنها تشدید شده و این مسأله به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی و گسترش باکتری‌ها و ویروس‌ها در فضای آلوده است.

عنایت اضافه کرد: افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند به دلیل تشدید علایم احتمال بستری شدن آنها وجود دارد و در زمینه بروز بدخیمی‌ها به دلیل آلودگی هوا آمار دقیقی گرفته نشده و این مسأله نیاز به زمان طولانی و مطالعه وسیع دارد. 

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آلودگی هوا میزان مراجعات به بخش بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های سطح شهر بسیار بیشتر از روزهای عادی شده که رعایت نکات بهداشتی می‌تواند تا حدودی در کاهش این مشکل مؤثر واقع شود.