سلامت نیوز:یک متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به این كه افرادی که سابقه فشار خون بالا دارند و یا دچار هرگونه بیماری قلبی عروقی هستند نباید بلافاصله پس از سونا دوش آب سرد بگیرند و یا داخل حوضچه آب سرد بروند، گفت: سونا بطور موقت با دفع مایعات، وزن بدن را کاهش میدهد اما وزن بدن پس از مصرف آب و نوشیدنیهای دیگر به سرعت به حالت اولیه خود باز می گردد، بنابراین سونا جهت کاهش وزن توصیه نمیشود.

دکتر بهزاد حیدرپور در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: علت اصلی استفاده از سونا تسکین درد و رفع خستگی است. افراد سالم مجاز به انجام سونا می‌باشند اما تجویز این روش برای بیماران باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

دکتر حیدرپور در ادامه تصریح کرد: در سونا جریان خون عمقی کاهش یافته و جریان خون سطحی افزایش می‌یابد. عروق سطحی پوست منبسط شده و این امر آرامش بخش است. سونا همچنین با اتساع عروق خونی و افزایش گردش خون درد را تسکین می‌دهد، پوست بدن را لطیف‌تر، شاداب‌تر و روشن‌تر می سازد و سبب پاکسازی سطح پوست از سلول‌های مرده می‌شود.

وی گفت: از سوی دیگر سونا یک شیوه سم زدایی بسیار کارآمد است. در واقع تعریق یکی از مکانیسم‌هایی است که بدن توسط آن سموم و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند.

دکتر حیدرپور در خصوص نکات مهم در استفاده از سونا اظهار داشت: حتی در سونای خشک نیز باید رطوبت در فضای سونا وجود داشته باشد درغیراین صورت به ریه‌ها، پوست و چشمهای شما آسیب وارد می‌شود. در سونا با ریختن آب بر روی سنگهای هیتر می‌توان میزان رطوبت اتاقک سونا را تنظیم کرد، همچنین با این کار یک افزایش حرارت موقتی ایجاد می‌شود.

وی گفت: در سونا نیمکتهای ردیف اول گرمای کمتری نسبت به نیمکتهای فوقانی دارند چرا که گرما به سمت بالا حرکت می‌کند. در هر بار بیش از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در سونا باقی نمانید. دو ساعت فاصله زمانی بین غذا خوردن و سونا رفتن ضروری است. فراموش نکنید که هیچ گاه با شکم خیلی پر و یا خالی به سونا نروید.

این متخصص تاکید کرد: در هفته بیش از ۲ بار به سونا نروید و پیش از آن که لباسهای خود را به تن کنید، صبر کنید تا حرارت بدن و ضربان قلبتان کاملا به حالت طبیعی خود بازگردد آن گاه اقدام به پوشیدن لباسهای خود کنید، سونا سبب کاهش آب و الکترولیتهای بدن میشود. فراموش نکنید که در هر جلسه سونای ۲۰ دقیقهای بدن یک لیتر آب از دست میدهد بنابراین پس از سونا، آب و یا یک آبمیوه خنک بنوشید تا آب از دست رفته بدنتان جبران شود.