غذاهایی که نباید در زمان آلودگی هوا خورد

مجید حاجی‌فرجی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تغذیه مناسب در شرایط آلودگی هوا، توضیح داد: در شرایطی که هوای کلانشهرها آلوده بوده و منشأ آن ریزگردها و عناصر سنگین فلزی موجود در دود ناشی از اتومبیل‌ها و کارخانه‌ها است توصیه می‌شود برای این دوره چند روزه افراد به تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: مصرف برخی از مواد غذایی باعث پیشگیری و مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا خواهد شد اما صرفاً این موضوع به معنای درمان این بیماری‌ها نخواهد بود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه در ابتدا باید بدانیم که آلودگی هوا وقتی از طریق ریه‌ها وارد بدن می‌شود باعث بروز نوعی التهاب خواهد شد، گفت: این عارضه نوعی استرس اکسیداتیو به ریه‌ها وارد می‌کند و این اتفاق مانند رادیکال‌های آزاد در بدن عمل خواهد کرد. لذا لازم است با مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها بدن را نسبت به فعالیت‌های این رادیکال‌های آزاد مقاوم کنیم.

حاجی‌فرجی با بیان اینکه آنتی‌اکسیدان‌ها شامل ویتامین‌های A,B ,C می‌شوند اظهار داشت: این مواد به وفور در رژیم‌ غذایی روزانه یافت می‌شود و ما آنها را در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ویتامین C در مرکبات، سبزیجات به وفور یافت می‌شود، گفت: در شرایطی که هوای کلانشهرها آلوده است توصیه می‌شود از مرکبات و سبزیجات به صورت خام و پخته استفاده شود. مغزها و جوانه‌ها منابع غنی از ویتامین E به شمار می‌‌رود و افراد جامعه می‌توانند برای برخورداری از این نوع آنتی‌اکسیدان با مصرف پسته، گندم، شبدر، ماش و سایر جوانه‌ها نیاز بدن خود را تأمین کنند. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه سالمندان، کودکان و خانم‌های باردار جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه در برابر آلودگی هوا به شمار می‌روند، گفت: لازم است این افراد توجه ویژه‌ای به تغذیه خود داشته باشند.

حاجی‌فرجی در خصوص منابع غنی از ویتامین A نیز اظهار داشت: سبزیجات، برگ‌های قرمز، زرد و همچنین جگر و جو از جمله منابع غنی از ویتامین A به شمار می‌روند که مصرف آنها باعث می‌شود بدن در برابر هوای آلوده مقاومت بیشتری داشته باشد همچنین برای تأمین آنتی‌اکسیدان‌های ذکر شده نیازی به مصرف مکمل‌ها نیست.

وی در خصوص مصرف شیر در هوای آلوده نیز توضیح داد: مصرف روزانه لبنیات کم‌چرب و خصوصاً شیر به دلیل داشتن کلسیم در دفع مواد مضر ناشی از آلودگی هوا که وارد بدن شده است کمک زیادی خواهد کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان توصیه کرد: در شرایطی که هوای کلانشهرها آلوده است به افراد ساکن در این مناطق توصیه می‌شود در مصرف غذاهای پرچرب، کنسرو شده و نوشابه‌های گازدار محدودیت اعمال کنند زیرا مصرف این مواد غذایی در این شرایط به دفع عناصر مغذی از بدن و جذب مواد مضر کمک خواهد کرد.

طبق گفته کارشناسان وجود بنزن و فلزها در هوای آلوده در چند روز گذشته باعث افزایش 200 درصدی سکته‌های قلبی شده است که تغذیه مناسب و مراقبت‌های لازم می‌تواند در کاهش این عارضه نقش مهمی ایفا کند.