بهترین راه جلوگیری از بروز یا افزایش کک و مک

محمد رضوانی متخصص پوست و مو گفت:‌ کک و مک لکه‌های قهوه‌ای رنگی است که به دلیل حضور افراد در نواحی باز و تحت تابش نور آفتاب (UV) ایجاد می‌شود؛ از سن حدود هفت سالگی این لک‌ها بر روی پوست ایجاد می‌شود و معمولاً افراد با پوست روشن و استعداد ژنتیکی دارای اولویت هستند. 

رضوانی افزود: شدت بروز این لک‌ها در پوست افراد با میزان تابش نور آفتاب نوسان پیدا می‌کند؛ پررنگی لک‌ها در بهار و تابستان بیشتر می‌شود و با شروع فصل پاییز و کم شدن نور آفتاب کمرنگ‌تر می‌شود.

متخصص پوست و مو بهترین راه جلوگیری از بروز یا افزایش کک و مک را پوشاندن پوست از نور دانست و گفت: برای محافظت از پوست در برابر نور، از کرم ضدآفتاب استفاده می‌شود؛ همچنین دستکش و لباس از دیگر اعضای بدن در برابر نور محافظت می‌کند.

وی افزود: روش‌های مختلف درمانی مانند لیزر که برای محافظت از پوست استفاده می‌شود کم شدن لکه‌ها را به دنبال دارد ولی موضع به صورت قطعی درمان نمی‌یابد، زیرا با تابش نور به پوست این لک‌ها دوباره توسط سلول‌های رنگدانه‌ساز بدن‌ ما ساخته خواهد شد.

رضوانی به افرادی که کک و مک در پوست خود دارند، توصیه کرد: این افراد از هر روشی که برای از بین بردن لک‌ها استفاده می‌کنند این نکته را مدنظر داشته باشند تا کک‌ و مک دوباره توسط سلول‌های رنگدانه‌ساز ساخته نشود. همچنین مراقبت با استفاده از کرم ضدآفتاب و دوری کردن از نور مستقیم یکی از بهترین روش‌های موجود است.