نحوه شیردادن به نوزاد به وسیله شیشه

شیر دادن به نوزاد ، مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای او انجام دهید، اما فکر نکنید شیر داخل بطری تنها چیزی است که او بدان نیاز دارد، یا اینکه «هر کسی» می‌تواند به او شیر بدهد. محبت شما، نوازش شما، و توجه شما نیز به اندازه شیری که به او می‌دهید اهمیت دارد.همیشه او را نزدیک به خودتان بگیرید و او را نوازش کنید، به او لبخند بزنید و با او صحبت کنید، درست به صورتی که گویی دارید شیر خودتان را به او می‌دهید. هرگز کودکتان را با بطری او تنها نگذارید؛ ممکن است خفه شود.از همان ابتدا، تا جایی که می‌توانید امکان کنترل شیر خوردن را به کودکتان بدهید. بگذارید خودش سرعت شیر خوردنش را تنظیم کند، مکث کند و به اطراف بنگرد، بطری را لمس کند، یا اگر می‌خواهد، به سینه‌تان دست بزند. اگر کودک با بازیگوشی شیر بخورد، ممکن است شیر دادن به او حتی نیم ساعت طول بکشد. بالاتر از همه، این‌که، بگذارید خودش تصمیم بگیرد که چه‌قدر شیر بخورد.هنگام شیر دادن به کودک راحت بنشینید، به کودک پیش‌بند ببندید، و دستمالی برای وقتی که گاز معده او را می‌گیرید دم دست داشته باشید.

آماده کردن بطری
۱- یک بطری از یخچال بردارید و سرشیشه را در جهت درست آن قرار دهید. از اجاق مایکروویو برای گرم کردن شیر استفاده نکنید، چون ممکن است بطری از بیرون سرد بماند اما شیر داخل آن خیلی داغ شود، یا امواج، به ترکیبات موجود در شیر صدمه بزند.
۲- جریان شیر را بررسی کنید. اگر شیشه را سر و ته بگیرید باید هر ثانیه دو یا سه قطره شیر خارج شود. کوچک‌تر از حد بودن سوراخ، مکیدن را دشوار می‌کند و بزرگ‌تر از حد بودن آن موجب خروج ناگهانی شیر می‌شود. اگر سرشیشه مناسب نیست، آن را با یک سر شیشه استریل دیگر تعویض کنید و مجدداً جریان شیر را بررسی کنید.
۳- دمای شیر را با چکاندن چند قطره به سمت داخلی مچ دستتان امتحان کنید؛ باید ولرم باشد. شیر سرد اشکالی ندارد اما شاید کودکتان گرم آن را ترجیح دهد.
۴- حلقه را کمی باز کنید تا شل باشد و وقتی کودک شیر را مک می‌زند، هوا وارد بطری شود. این کار مانع جمع شدن سرشیشه و مسدود شدن جریان شیر می‌شود.
شیر دادن به کودک با بطری
۱- برای حدود ده روز نخست زندگی کودک، بازتاب مک زدن را در او بیدار کنید. به این ترتیب که گونه او را لمس کنید. کودک باید به طرف شما برگردد و دهانش را باز کند. اگر این کار را نمی‌کند، یا سن او بیش از ده روز است، چند قطره شیر روی سر شیشه بمالید، و سپس آن را به لب‌هایش بزنید تا طعم آن را بچشد.
۲- وقتی کودک شیر می‌خورد، شیشه را محکم بگیرید تا کودک بتواند در حین مک زدن آن را بکشد، و آن را خم کنید تا سرشیشه پر از شیر شود و نه پر از هوا. اگر سرشیشه جمع شد، شیشه را در دهان کودک جابجا کنید تا هوا به داخل شیشه بازگردد.
۳- وقتی کودک شیر را تمام کرد، بطری را محکم عقب بکشید. اگر می‌خواهد به مک زدن ادامه دهد، انگشتان کوچکتان را اگر تمیز است به او بدهید. اگر شیر بیشتری بخواهد کاری خواهد کرد که شما بفهمید.
اگر کودک حتی پس از مدت طولانی مک زدن بطری را رها نمی‌کند، انگشت کوچکتان را از کنار سر شیشه بین لثه‌های او بلغزانید.
خوابیدن در هنگام شیر خوردن
اگر کودک در میان شیر خوردن چرت زد، شاید هوا در معده‌اش جمع شده، که موجب احساس سیری او گشته است. او را یکی دو دقیقه بنشانید و کمک کنید آروغ بزند، سپس باز هم قدری شیر به او بدهید.
تغییر تغذیه از شیر مادر به تغذیه با بطری
اگر بعد از مدتی که نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه می‌کردید، به هر دلیلی تصمیم گرفتید او را با بطری تغذیه کنید، به یاد داشته باشید که این تغییر باید تدریجی باشد و با کمک گرفتن از متخصص انجام شود.
بهترین روش آن است که هر سه روز یک بار، یک وعده شیر دادن از سینه به بطری تغییر کند، یا حتی تدریجی‌تر از این عمل کنید.
برای شروع، وعده شیر هنگام ناهار را از سینه به بطری تبدیل کنید. اگر کودکتان شیشه را قبول نکرد، روز بعد در همان وعده مجدداً اقدام کنید. این بار می‌توانید نوع سرشیشه را عوض کنید، یا سرشیشه را با چند قطره شیر سینه‌تان مرطوب کنید تا کودک تشویق شود. پس از سه روز که هر روز یک وعده با بطری شیر دادید، دومین وعده شیردهی در طول روز را به بطری تبدیل کنید، و باز هم سه روز ادامه دهید و بعد وعده سوم را تبدیل کنید. به همین ترتیب ادامه دهید تا این‌که نهایتاً کودک شب‌ها نیز با بطری شیر بخورد.