انتخاب پروتئین مخصوص هر شخص

پروتئین‌ها برای ترمیم و رشد بافت‌های عضلانی به کار می‌آیند؛ گوشت گاو، مرغ، تخم‌مرغ، شیر، پنیر و ماهی‌ منابع پروتئینی هستند. در مواد غذایی مانند پاستا، برنج، سیب‌زمینی‌ و آجیل‌ نیز پروتئین یافت می‌شود؛ اما نظیر پروتئین‌هایی که در گوشت و مواد لبنی یافت می‌شود زود جذب بدن نمی‌شوند. وقتی‌ می‌خواهید مقدار مورد نیاز پروتئین خود را حساب کنید فقط پروتئین‌هایی را مدّنظر قرار دهید که برای رشد عضلانی شما حیاتی هستند .

سرعت‌بخشی به تمرینات ورزشی و رژیم غذایی

شاید شما هم تصمیم دارید تا با کمک مکمل‌ها به تمرینات ورزشی و رژیم غذایی خود سرعت ببخشید؛ اما با وجود تنوع بسیار زیادی که شیک‌های جایگزین وعده غذایی و پودرهای پروتئین دارند، این انتخاب برای شما دشوار است . برای رسیدن به این پرسش که کدام‌یک از مکمل‌ها برای رسیدن شما به هدف موردنظرتان بهتر است، با این مقاله همراه باشید.

هدف از مصرف مکمل و شیک

تنوع بسیار زیاد مکمل‌های پروتئینی موجود در قفسه داروخانه‌ها و مغازه‌های مجاز فروش مکمل، به طور قطع باعث سردرگمی شخص خریدار خواهد شد؛ قصد خرید از هر نوع مکملی را که داشته باشید باز هم با وسعت زیاد انتخاب‌های موجود روبه‌رو خواهید شد . برای اینکه بدانید کدام یک از مکمل‌ها برای شما مناسبتر است، ابتدا باید بدانید هدفتان از خرید مکمل و شیک چیست؟

همین طور که از معنی مکمل هم مشخص است، محصول و یا فرآورده‌ای است که به رژیم غذایی شما اضافه خواهد شد؛ به عنوان مثال در مورد محصول پروتئینی وی، به طور قطع قصد خرید شما افزایش میزان مصرفی پروتئین روزانه خواهد بود، تا به اضافه ۳ تا ۶ وعده غذایی که در روز میل می‌کنید، از این مکمل‌ها نیز بهره‌مند شوید. بسیاری از اعضای حرفه‌ای باشگاه‌های ورزشی، بعد از تمرین، این مکمل را میل می‌کنند تا به فرآیند بازیابی عضلانی‌شان کمک کرده و بازیابی با سرعت بیشتری صورت پذیرد .

جایگزین‌های غذایی

در مورد شیک جایگزین وعده‌های غذایی باید گفت که این محصولات به گونه‌ای تولید شده‌اند که جایگزین وعده غذایی اصلی شما باشند؛ به طور معمول، این نوع جایگزین‌های غذایی به عنوان برنامه‌ای برای رژیم یا برنامه تحولی ارائه می‌شود و به مراتب سالمتر از میان‌وعده‌ها و فست‌فودهایی است که در بیرون از منزل میل می‌شوند؛ این‎گونه جایگزین‌ها، بیشتر توسط افرادی که به دنبال کاهش وزن یا کاهش چربی‌های بدن هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد .

جایگزین‌های غذایی یا پروتئین وی؟

با توجه به هدف انتخاب شده توسط ورزشکار، ترکیبات و محتویات این دو محصول تفاوت خواهد داشت؛ به عنوان مثال به صورت کلی، مواد تشکیل‌دهنده پودرهای پروتئینی حاوی وی است؛ «وی» یک پروتئین طبیعی و با کیفیت بالا است که از همان شیری که به صورت روزانه مصرف می‌کنیم، تهیه شده و سپس طعم‌دار می‌شود.

به‌ صورت کلی، پروتئین وی حاوی چربی، کربوهیدرات و کالری بسیار کم و پروتئین بسیار زیاد است (حتماً به میزان شکر نوشته شده بر روی برچسب محصول دقت داشته باشید). از طرف دیگر جایگزین‌های غذایی، بیشتر دارای مقدار کالری زیادی است؛ زیرا این جایگزین‌ها قرار است جای وعده اصلی غذای شما را بگیرد.

تفاوت جایگزین‌های غذایی با مکمل‌ها

تنها تفاوت جایگزین‌های غذایی با مکمل‌ها این است که حاوی مقدار بیشتری کربوهیدرات و چربی بوده، اما میزان پروتئین آن کمتر است. بعضی از این محصولات غنی‌تر بوده و ممکن است با ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها نیز غنی‌سازی شده باشند. پیشنهاد ما جایگزین‌های غذایی حاوی تمام این موارد است، تا وعده‌ای کامل را جایگزین وعده غذایی‌تان کنید.

با جایگزین‌کردن مکمل‌ها به جای وعده‌های غذایی ممکن است بدنتان را از بعضی مواد مغذی موجود طبیعی محروم کنید و مقدار کالری دریافتی‌تان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.

پروتئین وی هم ممکن است همین‌طور باشد؛ یعنی اگر محاسبات لازم را انجام ندهید ممکن است مقدار پروتئینی که به بدنتان می‌رسد بیش از مقدار مورد نیازتان بوده و تأثیری که از مصرف پروتئین‌ها دریافت می‌کنید، دیگر چندان مطلوب نباشد. در مورد پروتئین وی، پیشنهاد ما استفاده از یک پروتئین وی باکیفیت برای زندگی فعال و ورزشی است.

ترکیب مکمل و رژیم غذایی

می توانید هر دو را با هم ترکیب کنید، یعنی در روزهایی که کارهای زیادی دارید و دورتان شلوغ است، از یک جایگزین رژیم غذایی با کربوهیدرات کم استفاده کنید و در روزهای دیگر آن را جایگزین ۱ یا ۲ وعده غذایی روزانه کنید؛ همچنین در کنار آن از شیک پروتئینی وی برای بعد از باشگاه استفاده کنید؛ اما در هر صورت پیشنهاد نمی‎شود که همیشه از جایگزین‎های غذایی استفاده کنید.

هدف خود را باید بازگشت به یک رژیم غذایی کامل، شامل تمامی مواد غذایی طبیعی در نظر بگیرید تا به آنچه می‌خواهید برسید.