'غفور شیخ ' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: درهفته پژوهش ۵۰ دستاورد برگرفته از پروژههای تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات درنمایشگاه فن بازارعرضه شد كه ازمیان این دستاوردها شركت های حاضر در این فن بازار با مجریان سه طرح قرارداد امضا كردند.

وی ادامه داد: ' فناوری تولید سوسیس ماهی '، ' فناوری تولید پودر سوپ ماهی ' و ' فناوری تولید اسانس آویشن شیرازی به عنوان ماده ضد قارچ ' سه فناوری است که قرار داد آن بین موسسه تحقیقات شیلات و شرکت های متقاضی خرید این فناوری ها منعقد شد.

وی گفت: ' پاستوریزاسیون سرد فیله قزل‌آلای رنگین‌کمان با استفاده از اشعه گاما '، ' تولید جلبک‌های قهوه‌ای به عنوان منبع آلژینات، اسیدهای چرب '، ' بیوتکنیک استحصال خاویار از تاسماهی سیبری '، ' تولید میگوی عاری از بیماری های خاص(SPF) در کشور '، ' معرفی فرمول غذایی اقتصادی ماهی تیلاپیا '، ' استخراج اسیدهای چرب امگا ۳ از روغن ماهی کیلکا '، ' کشت دو پرورش ۴ گونه میکرو جلبک و کنسانتره کردن آن جهت تغذیه دو ماهیان گرمابی پرورشی(فیتوفاگ) و استفاده از زنجبیل(Zingiber officinale) به عنوان محرک سیستم ایمنی ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان از جمله برخی از طرح های پژوهشی ارایه شده در نمایشگاه فن بازار بود.

وی افزود: ' تهیه پنیر ماهی(Fish CHEESE) از کپور نقره‌ای با استفاده از روش Acid coagulation '، ' تولید پودر کرم خاکی و کاربرد آن در تغذیه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان '، ' اسانس آویشن شیرازی(Zataria multiflora) ماده بیهوش کننده جدید در آبزیان '، ' تولید کنسرو کوفته(Fish balls) از گوشت چرخ شده ماهی کپور نقره‌ای '، ' تهیه واکسن غیرفعال جهت ایجاد مقاومت به بیماری ویروسی لکه سفیدی میگو با استفاده از روشهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای '، ' استفاده از تکنیک بسته‌بندی اتمسفر اصلاح شده در بهبود زمان ماندگاری ماهی قزل‌آلای تازه(غیرمنجمد) ' و ' تولید انبوه جلبک اسپیرولینا ' برخی دیگر از طرح های ارایه شده در این فن بازار بودند.

مدیر روابط عمومی موسسه تحقیقات شیلات اظهار داشت: این موسسه در دوازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشورکه ۲۶ آذرماه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد، در کل مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان موسسه پژوهشی برتر انتخاب شد.

وی گفت: در این جشنواره با توجه به اهمیت و نقش موسسات پژوهشی در توسعه پژوهش کشور، موسسات پژوهشی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق دفتر نظارت و ارزیابی پژوهش و فناوری مورد ارزیابی قرار گرفتند و براین اساس موسسه تحقیقات شیلات به عنوان موسسه پژوهشی برتر انتخاب شد.

در حال حاضر موسسه تحقیقات شیلات ایران بزرگترین شبکه علمی و تحقیقاتی شیلاتی در خاورمیانه و غرب آسیا محسوب می شود که با بهره گیری از تجارب محققان و ۱۳ پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی ملی عهده دار انجام پژوهش های کاربردی در عرصه های مورد نیاز صنعت شیلات و آبزیان است.

محققان این موسسه تاكنون پژوهش های زیادی را در حوزه های تكثیر و پرورش ، اصلاح نژاد ، تغذیه ، بهداشت و بیماری ها ، بیولوژی و ارزیابی ذخایر ، اكولوژی منابع آبی ، بیوتكنولوژی و فرآوری محصولات آبزیان انجام داده اند.