۲۱ هزار زندانی در سراسر کشور حافظ قرآن هستند

حجت الاسلام و المسلمین رضا رستمی مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور در هفتمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور که امروز (یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان زندان‌های کشور فراهم کردن شرایط اصلاح و تربیت مجرمان و بازگشت آن‌ها به جامعه است.

وی گفت: برنامه‌های هنری اعم از تئاتر، موسیقی، هنر‌های تجسمی، صنایع دستی و حتی روزنامه دیواری در زندان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود و زندانیان هم از این برنامه‌ها استقبال می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی با اشاره به هفدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور تصریح کرد: در این جشنواره زندانیان هنرمند از ۳۱ استان کشور حضور خواهند داشت و بیش از ۵۵ هزار زندانی در برنامه‌های هنری شرکت دارند.

مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور گفت: ۱۲۴ گروه تئاتر خیابانی مددجویان زندان‌ها در کشور اجرای خیابانی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی ادامه داد: جشنواره تئاتر زندان‌های کشور با هدف انتخاب برترین‌های هنری کشور برای معرفی به جشنواره بین المللی فجر و جشنواره ماه حوزه هنری است.

مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور افزود: در گرایش‌های تئاتر خیابانی، تعزیه، نمایشنامه خوانی، پوستر و تئاتر صحنه هنرمندان زندان‌ها فعالیت دارند. این جشنواره از ۱۲ تا ۱۴ دی ماه در برج آزادی برگزار می‌شود و قرار است با همت عالی مردم، مبالغ حاصل از فروش بلیط‌های جشنواره صرف آزادی زندانیان جرائم غیرعمد شود.

۲۱ هزار زندانی در سراسر کشور حافظ قرآن هستند

وی با اشاره به توجه زندانیان به برنامه‌های قرآنی در زندان‌ها افزود: ۲۱ هزار زندانی در سراسر کشور حافظ قرآن هستند و از سامانه قرآنی سازمان زندان‌ها استفاده می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: ۶۰۰ هیئت مذهبی در زندان‌های سراسر کشور داریم که در ایام مذهبی به صورت کاملا خودجوش و با هزینه‌های خودشان برنامه‌های عزاداری و اعیاد را برگزار می‌کنند.

مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور تصریح کرد: بیش از ۹۰ هزار زندانی سراسر کشور در کلاس‌های قرآنی شرکت دارند.

وی گفت: کسانی که بیش از یک سال زندانی و در این دوران با قرآن مانوس بوده اند؛ بازگشت مجدد آن‌ها به زندان زیر ۲ درصد است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی افزود: ۶۰ درصد زندانیان در بدو ورود به زندان زیر دیپلم هستند که نشان می‌دهد سطح سواد با ارتکاب جرم ارتباط مستقیم دارد.

۵۰ هزار زندانی موفق به سواد آموزی شده اند

وی ادامه داد: برای زندانیان کلاس سواد آموزی گذاشته ایم و تاکنون ۵۰ هزار زندانی موفق به سواد آموزی شده اند.

مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور گفت: در حال حاضر ۸۳۸ زندانی مشغول به تحصیل در ۲۳ رشته دانشگاهی داریم.

وی گفت: به غیر از رشته‌های رزمی تمام رشته‌های ورزشی به زندانیان آموزش داده می‌شود، به خصوص ورزش باستانی در زندان‌های کشور آموزش داده و مسابقات کشوری این رشته هر ساله برگزار می‌شود و ۱۸۰ هزار متر فضای ورزشی داریم اما به تناسب تعداد زندانیان فضا کم است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی ادامه داد:  ۱۳۸۴ نهضت داوطلبی ورزشی را در زندان‌ها راه اندازی کردیم و ۱۳۱ تفاهم نامه ورزشی در ۳۱ استان کشور با هئیت‌های ورزشی و فداراسیون‌ها امضا کردیم. همچنین المپیاد ورزشی سال گذشته برای اولین بار در زندان‌ها برگزار شد و تقریبا تمام فدراسیون‌ها با ما در این زمینه همکاری کردند و به دنبال این هستیم که تمام هواخوری‌های زندان‌ها به وسایل ورزشی تجهیز شوند.

گفتنی است؛ هفدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور ۱۲ تا ۱۴ دی ماه در برج آزادی برگزار می‌شود.