25 درصد مدارس مقاوم سازی نشده اند

داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در نشست خبری مدیریت بحران که امروز در ساختمان فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: تنها منبع موثق درباره فضا‌های آموزشی ورزشی اداره کل نوسازی مدارس استان تهران است.

 وی گفت:در روز های اخیر آمار‌های نادرستی از طریق شورای شهر و شهرداری و نهاد‌های دیگر ارائه شده است.

ورناصری با بیان اینکه تهران ۳۳۰۰ فضای آموزشی، ورزشی، پرورشی و دولتی دارد، ادامه داد: ۲۵ درصد از این فضا‌ها که با قدمت بالای ۴۰ سال هستند را نمی‌توان در شرایط بحران به عنوان مکان امن روی آن‌ها حساب کرد و از این رقم ۷۵ درصد می‌توانند محل مناسبی برای اسکان مردم باشد و این آمار و ارقام بر اساس پایش‌های دقیق مهندسی ارائه شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران خاطر نشان کرد: مدارس تهران با آخرین آیین نامه زلزله ۲۸۰۰ ساخته  و یا مقاوم سازی شده اند و این ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاوم هستند.

ساخت 40 درصد از مدارس در دهه 80و 90

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مدارس در دهه ۸۰ و ۹۰ ساخته شده‌اند که این مدارس بطور کامل مقاوم در برابر زلزله هستند، گفت: سازه‌های مدارس جزء سازه‌های با اهمیت زیاد محسوب می‌شود و جای نگرانی ندارند. مدارسی که مقاوم سازی شده اند شاید به استحکام مدارس دهه ۸۰ و ۹۰ نباشند، اما در برابر زلزله مقاوم هستند.

مدیر کل  نوسازی مدارس استان تهران افزود: دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در اسکان مردم می‌توانند مدارس را به عنوان گزینه‌های اسکان اضطراری مردم اعلام کنند.

ورناصری :25 درصد مدارس مقاوم سازی نشده اند

وی در ارتباط با ۲۵ درصد از مدارس که مقاوم سازی نشده‌اند، گفت: این مدارس بر اساس مقررات و مشخصات امکان مقاوم سازی ندارند.

ورناصری بیان کرد: اگر ۷۳۰ کیلومتر مربع معیار شهر تهران باشد، در هر کیلومتر مربع به صورت میانگین ۳ تا ۴ مدرسه ایمن داریم.

وی افزود: متولی ساخت و ساز مدارس، اداره نوسازی مدارس شهر تهران است و وظیفه بهره‌برداری از طریق آموزش و پرورش انجام می شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران خاطر نشان کرد: صحبتی با اداره کل آموزش و پرورش شده تا در مواقع بحران مسئولان مدرسه منتظر دستور نمانند و در مدرسه را به سوی مردم باز کنند.

آرام:عمده مدارس غیر انتفاعی ناپایدار هستند

غلامحسین آرام معاون فنی عمرانی فرمانداری تهران در ادامه گفت: ۱۲۰۰ مدرسه غیرانتفاعی در سطح شهر تهران داریم که عمدتاً ساختمان‌های ناپایدار هستند و نیاز به فکر اساسی در رابطه با این مدارس داریم،اگر زلزله در ساعتی از روز بیاید که بچه‌ها در مدارس باشند شرایط خوبی نخواهیم داشت.

وی خواستار تخریب و بازسازی ۲۵ درصد مدارس ناپایدار سطح تهران شد.