حذف سهمیه های طرح ترافیک و بهانه های واهی و ضد و نقیض

به گزارش افکار نیوز، هر ساله در آذرماه برای طرح ترافیک سال آینده، از متقاضیان و واجدین دریافت طرح ثبت نام بعمل می آمد. اما اسال آذر گذشت و خبری نشد. 

سکوت مسئولین شهرداری، نگرانیهایی ایجاد کرد و زمزمه هایی مبنی بر حذف و لغو سهمیه طرح ترافیک به گوش رسید.

اما اکنون با اظهار نظر مسئولین شهرداری تهران و تائید خبر حذف سهمیه طرح ترافیک مشخص شد که آقایان از طرح ترافیک بعنوان یک منبع خوب درآمدزایی نگاه می کنند.

مسئولین شهرداری برای کسب این درآمد چند بهانه تراشیدند. بهانه هایی که هم واهی است و هم ضد و نقیض. البته برخی از دلایلی که آقایان ذکر می کنند در حال حاضر در مدیریت شهری تهران وجود دارد. مثل فروش طرح به همه خودروها.

اما با اجرای طرح مد نظر شهرداری تهران، کلیه سهمیه های طرح ترافیک حذف خواهد شد و همه خودروها برای ورود به طرح باید پول پرداخت کنند آن هم بیشتر از حد فعلی. سهمیه طرح ترافیک جانبازان، خانواده های شهدا، خبرنگاران و اهالی رسانه و دیگر اقشاری که سالانه طرح ترافیک دریافت می کردند و هر روز برای ورود به طرح ترافیک باید به شهرداری پول پرداخت کنند.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران چند روز پیش غیر مستقیم به موضوع حذف سهمیه طرح ترافیک و فروش طرح به همه خودروها اشاره کرد. وی گفت که این عدالت نیست که 100 هزار نفر از میان چهار میلیون خودرو جدا کردیم و به آنها مجوز دادیم.

بهانه های نقل شده از سوی این مقام مسئول برای حذف طرح ترافیک:

1- طرح ترافیک به شکل قبلی مشکلاتی را ایجاد کرده بود از جمله اینکه مناطق مرکزی تهران در حال خالی‌شدن از سکنه بود.

سوال این است راهکار جلوگیری از خالی شدن مناطق مرکزی تهران از سکنه، حذف سهمیه طرح ترافیک و فروش طرح به همه خودروها و از جمله دارندگان طرح سالانه ست؟. اگر با فروش طرح ترافیک به همه خودروها، از خالی شدن مناطق مرکزی از سکنه، جلوگیری می شود، چرا از سالهای گذشته که به همه خوروها فروخته می شده این کار جواب نداده؟.

2- عدالت برای همه شهروندان اجرا نمی‌شد. باید اجازه بدهیم که همه مردم بتوانند وارد طرح ترافیک شوند که هر کدام بنا بر نوع کار و ضرورتی که کارشان دارد هزینه‌ای را پرداخت کنند. 

ظاهرا مسئولین شهرداری از جمله معاون مذکور هنوز نمی داند که در حال حاضر همه خودروها می توانند با خرید در سطح شهر تردد کنند و آقایان با تمسک به واژه عدالت به دنبال دریافت درآمد بیشتر هستند.

3-ممکن بود کسی دو ساعت در این محدوده کار داشته باشد که خب طبیعتا این فرد نباید ۴۰ هزار تومان پول پرداخت کند و هزینه‌ای کمتر از آن را برای ورود به طرح باید بپردازد.

ظاهرا این مقام مسئول در شهرداری خبر ندارد که در حال حاضر هم فروش طرح بر اساس زمان تردد در سطح شهر است. بر این اساس طرح ترافیک به سه صورت فرخته می شود. روزانه که 40 هزار تومان است. از ساعت 10 صبح به بعد که 30 هزار تومان و از ساعت 14 به بعد که 20 هزار تومان است.

به نظر می رسد که این بهانه ها، دلیل قانع کننده ای برای حذف سهمه طرح ترافیک نیست. ضمن اینکه این اقدام در راستای کاهش آلودگی هوای تهران نیست. بلکه هدف درآمدزایی برای شهرداری تهران است. 

بعنوان مثال پورسید آقایی می گوید « در طرح جدید ترافیک، هر خودرویی حساب کاربری داشته و مبلغی را افراد شارژ می‌کنند تا هر زمانی که وارد طرح ترافیک می‌شوند بسته به اینکه چه ساعتی بیایند و بروند، از این حسابشان مبلغ کسر می‌شود». این اظهارات نشان می دهد آقایان بجای کاهش آلودگی هوای تهران، می خواهند از همه خودروها، پول دریافت کنند.

جالب اینکه وی دریافت پول از مردم را یک نوع مدیریت ترافیک می داند و می گوید «در طرح قدیم ترافیک، مدیریت ترافیک نداشته‌ایم، اما در طرح جدید، اگر فردی در ترافیک صبحگاهی یا عصرگاهی عبور و مرور کند، باید 3 برابر افراد دیگر عوارض بدهد». 

این در حالی است که تا کنون فروش طرح بر اساس صبحگاهی و عصرگاهی انجام می گرفت و این ایده ها جدید نیست.

البته گرفتن سه برابر پول از مردم و به عبارتی گران کردن طرح ترافیک آن طور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید، یک ایده جدید از سوی مسئولین فعلی شهرداری است.

حال سوال این است که آیا فروش طرح ترافیک و دریافت سه برابر پول از مردم راهکاری برای کاهش آلودگی هواست؟ چرا شهرداری تهران به دنبال حذف سهمیه طرح ترافیک است و می خواهد سهمیه افرادی که بر حسب ضرورت باید در محدوده طرح تردد کنند را حذف کرده و همه آنرا پولی کند؟.