وقتی شخصی دچار برق گرفتگی می شود چکار کنیم؟

جواد مرادی مسئول روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که معقول‌ترین کار در برخورد با یک بیمار برق گرفته، قطع کلید کنتوراست، گفت: اگر دسترسی سریع به فیوز امکان‌پذیر نبود دو شاخه را از پریز بیرون بیاورید یا سیم روکش‌دار را بکشید تا از پریز خارج شود.

وی ادامه داد: در صورتی ‌که نتوانستید جریان برق را قطع کنید روی یک ماده عایق خشک مثل روزنامه یا یک تخته چوبی یا لاستیکی بایستید و با یک وسیله چوبی بلند مانند جارو منبع برق را از مصدوم دور کنید.

مسئول روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان افزود: از به‌کار بردن وسایل فلزی یا مرطوب یا از تماس با بدن لخت مصدوم کاملاً خودداری کنید. هم‌چنین در صورت نداشتن هوشیاری، بیمار را به پهلو بخوابانید و در صورت اشکال در تنفس، راه هوایی بیمار را باز کنید. نبض و تنفس بیمار را کنترل کنید و در صورتی که نبض وجود نداشت بیمار را احیا کنید.

مرادی خاطرنشان کرد: از آنجایی که ولتاژهای بالای برق می‌تواند اشخاص را پرتاب کند در هنگام حمل بیمار مراقب شکستگی‌های گردن، ستون فقرات، اندام‌ها و دیگر اعضای بدن باشید.

این مسئول تصریح کرد: سوختگی‌های الکتریکی را ارزیابی کنید. در جستجوی حداقل دو محل سوختگی خارجی باشید، یکی محل تماس با منبع انرژی الکتریکی و دیگری محل تماس با زمین(ورود و خروج جریان برق).

وی ادامه داد: برخی عوارض برق‌گرفتگی مانند قلبی و کلیوی آغاز تدریجی دارند پس به ‌اصرار بیمار مبنی بر سلامت و نبود مشکل توجه نکرده و حتماً مصدوم را به مرکز درمانی منتقل نمائید یا با اورژانس تماس بگیرید.

مرادی خاطرنشان کرد: در هنگام برق‌گرفتگی معمولاً دستگاه تنفس زودتر از قلب از کار می‌افتد و رنگ صورت مصدوم متمایل به آبی می‌شود. بدین خاطر و پیش از این‌که ضربان قلب متوقف شود، باید تنفس مصنوعی را هر چه زودتر آغاز کنید که این امر نیازمند سرعت عمل، دقت و خونسردی است.