25 درصد در سلامت مردم نقش داریم

محمدهادی ایازی در همایش غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم اظهار داشت: 133 صنف در کشور داریم که به نوعی با حوزه سلامت مردم در ارتباط است و اگر این صنوف دغدغه‌شان سلامت مردم باشد به انها کمک زیادی کرده‌اند.

وی افزود: ما به عنوان مدیران سلامت معتقدیم که 25 درصد در سلامت مردم نقش داریم و 75 درصد دیگر در اختیار خود مردم، اتحادیه‌ها و سایر دستگاه‌ها است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت  عنوان کرد:حدود 50 تا 60 درصد مردم ایران دچار اضافه وزن و چاقی بوده و 5 میلیون نفر نیز مبتلا به دیابت هستند و 5 میلیون دیگر نیز در آستانه مبتلا شدن به این بیماری هستند.

وی به نقش سبک زندگی سالم در پیشگیری از این مشکلات اشاره کرد و گفت: سال گذشته در یزد جلسه‌ای با صنف شیرینی‌پزها داشتیم چرا که یکی از دلایل جدی یزدی‌ها در ابتلا به دیابت مصرف باقلوا و قطاب بود.

وی افزود: یزد در سال گذشته رتبه نخست بیشترین مبتلایان به دیابت را داشت که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته رتبه آن دو تا سه درجه کاهش یافته است که این مساله نقش اصلاح رفتار را در کاهش ابتلا به بیماری‌ها نشان می‌دهد.

ایازی اضافه کرد: وزارت بهداشت زمانی می‌تواند موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه داشته باشد که به سراغ ریشه‌ها روند نه اینکه بگذارد مردم ابتدا بیمار شوند و بعد سراغشان روند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت  به کاهش آمار تلفات ناشی از تصادفات طی یک دهه با انجام اقدامات فرهنگی اشاره کرد و گفت: همین مساله نیز در مسایل دیگر باید مدنظر قرار گیرد که ما در صنف شیرینی‌پزی سعی کرده‌ایم برنامه‌های مناسبی را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در گام بعدی به سراغ صنف نانوایان و رستوران‌داران رفته تا بتواند در حوزه سلامت مردم و پیشگیری از بیماری‌ها اقدامات بیشتری  انجام دهد.