محمدجواد محمدی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به حیوانات غیر اهلی كه اخیرا در نقاطی از تهران سرگردان بوده و نجات یافته اند، اظهار داشت: بچه های شیرهای یافت شده در تهران دست آموز هستند و واضح است كه نه در باغ وحش تربیت شده و نه از اماكن طبیعی وارد شهر شده اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: گمانه زنی های بسیاری در مورد سرگردانی بچه شیرها در تهران وجود دارد. یکی از احتمالات این است که افرادی به طور قاچاق این شیرها را وارد کشور کرده اند و به دلیل احساس نگرانی از بزرگ شدن این حیوانات، خطر آنها و همچنین به دلیل جرم بودن نگهداری حیوانات وحشی آنها را در سطح شهر رها کرده اند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد کرکس، گرگ و روباه مشاهده شده در شهر تهران نیز توضیح داد: کرکس پرنده است و احتمال ورود آن به محدوده شهری وجود دارد اما در مورد گرگ و روباه باید گفت که به دلیل سرما، ارتفاعات برفی و کمبود غذا ممکن است این حیوانات وارد منطقه شهری شده باشند ضمن آنکه ‌مشابه چنین اتفاقی در تمام نقاط دنیا رخ داده است.

**آلودگی هوای تهران تا پایان هفته همچنان ادامه دارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلودگی اخیر هوای تهران و برخی شهرهای دیگر گفت: در مورد آلایندگی ها به استثنای ریزگردها اقداماتی انجام شده که موثر نیز بوده است.

وی خاطرنشان کرد امسال وضعیت آلاینده ها نسبت به سال های قبل بهتر است.

محمدی زاده اضافه کرد: اما موضوع نگران کننده گردو غبار و ریزگردهایی است که معمولا زیر دو و نیم میکرون در فضا وجود دارد و به دلیل اینکه در این فصل هوا پایدار است، این ریزگردها متراکم، انباشته و در سطح شهرها مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه این معضل نه تنها در تهران بلکه در شهرهای صنعتی غیر از اهواز که از گذشته بوده همچون اراک، اصفهان، مشهد وجود دارد، تصریح کرد: باید شن های روان تثبیت و کانون های تولید ریزگرد مهار شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در جنوب تهران و منطقه ورامین کانون های بحرانی تولید ریزگرد وجود دارد، ادامه داد: با وزیدن بادی محدود ریزگردها و ذرات در هوا منتشر می شوند که تنها کار برای جلوگیری از این معضل، توسعه درختکاری و تثبیت شن های روان است.

وی با اشاره به برنامه های در دست اقدام برای مقابله با ریزگردهای معلق در هوا گفت: برای تثبیت شن های روان سازمانهای جنگلها، مراتع و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، وزارت نفت و دستگاه های مرتبط دیگر هر سال برای ۵۰۰ هزار هکتار اقداماتی انجام می دهند اما این تلاش ها برای دست یافتن به نتیجه مطلوب نیاز به زمان دارد.

**استفاده از فناوری برای ایجاد ناپایداری هوا و زدودن آلودگی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به بهره گیری از فناوری های نوین برای ایجاد ناپایداری هوا و زدودن آلودگی گفت: در بخشی از تهران این طرح به صورت پایه طرح ریزی شده که طی چند روز آینده اجرا می شود و در صورت دستیابی به نتیجه مثبت، در مقیاس وسیعتر و شهری اجرا خواهد شد.

محمدی زاده ادامه داد: با اجرای این طرح تغییراتی در سطوح جو از نظر درجه حرارت و یونیزه کردن آن به وجود می آید که سبب ناپایداری، تولید باد و حرکت هوا می شود و از ایستایی جو جلوگیری می کند.

وی با بیان اینكه بیشترین آلودگی روزهای اخیر در تهران ناشی از ریزگردها و گردوغبارهای زیر دو و نیم میكرون بوده است، اظهار داشت: البته منشا این ریزگردها داخلی است و متاسفانه تا آخر این هفته ایستایی هوا همچنان ادامه دارد.