مدیریت پسماندهای پزشکی برعهده وزارت بهداشت است

همایون رضا مدنی شاهرودی مشاور فنی سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه  مدیریت پسماند پزشکی بر عهده تولید کننده  مراکز بهداشتی و درمانی است، اظهار کرد:طبق تبصره ذیل ماده 7 مدیریت اجرای مرکز درمانی می تواند تمام و یا بخشی از وظایف خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کند.

وی با بیان اینکه طبق قانون شهرداری ها فقط مدیریت پسماندهای عادی را برعهده دارند، گفت: ما در پسماندهای پزشکی نقش پیمانکار را داریم و در مجموعه به مراکز بهداشتی و درمانی خدمات می دهیم.

مدنی شاهرودی با بیان اینکه مدیریت پسماندهای پزشکی برعهده شهرداری ها نیست بلکه برعهده وزارت بهداشت و درمان پزشکی است، ادامه داد:مخازن خاصی را به بیمارستان ها با رنگ های زرد و مشکی داده ایم و دو ماشین خاص یکی  پسماند عمومی و دیگری پسماند شبه شهری را حمل می کند.

مشاور فنی سازمان مدیریت پسماند بیان کرد: پسماندهای عفونی عمدتا داری خون آبه و ترکیبات عفونی هستند، این پسماندها بدون اینکه فشرده شوند توسط ماشین های خاص که فقط برای این کار در نظر گرفته شده است به محل مورد نظر حمل می شوند.

وی با بیان اینکه در اکثر شهرهای ایران زباله پزشکی را پس از اینکه جمع آوری کنند در یک سایت خاص دفن می کنند، ادامه داد:در تهران فقط یک سایت بهداشتی برای دفن پسماند پزشکی داریم که محافظ خاصی که هم در کف و هم دیواره ها دارد تا به هیچ عنوان نفوذی به محیط اطراف نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پسماندها در سایت بهداشتی خالی می کنند، گفت: پسماندها  را فشرده نمی کنند بلکه با آهک و خاک پوشش می دهند که  زباله شهری جدا باشد.

وی از استاندارد سازی مخازن پسماند سوز پزشکی خبرداد و گفت: طرح جدیدی بامشارکت بخش خصوصی ارائه داده ایم که سیستم جمع آوری پسماند به صورت استاندارد در مخازن یکبار مصرف که درب آن بسته وپلمپ شده به بیمارستان ها بدهیم و ماشین های خاص و یخچال دار این مخازن را جمع آوری کنند.

مشاور فنی سازمان مدیریت پسماند از احداث پسماند سوز پزشکی در محدود آراد کوه خبر داد و اظهار کرد: این پسماند سوز استاندارد با حرارت 1600 درجه سانتیگراد فعالیت خواهد کرد که پسماندها را به نوعی هم نابود و هم توان تولید حدود 6 مگابایت برق را دارد.