۸ مدیر کانال تلگرامی دستگیر شدند

 سالاری صبح امروز در جلسه شورای معاونان دادگستری استان که با حضور قضات دادسرای کرمان برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر 27 نفر از عوامل اصلی و محوری اغتشاشات اخیر در بازداشت به سر می‌برند.

وی افزود: تحقیقات فنی و تکمیلی به صورت فوق‌العاده از متهمان برای ریشه‌یابی موضوع ادامه دارد و با عوامل اصلی حوادث اخیر با قاطعیت و بدون اغماض برخورد می‌شود.

سالاری با اشاره به اینکه در حوادث اخیر فضای مجازی مهمترین بستر آشوب‌های به وجود آمده محسوب می‌شود، اعلام کرد: طی اقدامات فنی و رصد انجام گرفته توسط نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، هشت نفر از مدیران کانال‌های شبکه‌های اجتماعی که دعوت به شورش می‌کردند در همان ساعات اولیه در چند شهرستان استان دستگیر شده‌اند.

سالاری تصریح کرد: دستگیر شدگان عمدتا با نام مستعار اقدام به ایجاد کانال با قصد و نیت ایجاد آشوب می‌کردند و تمام فعالیت‌های غیرقانونی آنها در جهت ناامن‌سازی جامعه در بستر کانال تلگرام صورت پذیرفته است.

وی گفت: در حوادث اخیر بلافاصله بعد از برخورد با یک کانال تلگرامی در کمتر از چند دقیقه کانال دیگری به عنوان جایگزین شروع به فعالیت و دعوت به تجمع می‌کرد که بیانگر این مطلب است که معاندان به نظام به طور هدفمند و از قبل در این زمینه برنامه‌ریزی و طراحی لازم را انجام داده بودند.

این مقام قضائی استان کرمان عنوان کرد: با توجه به هجمه گسترده استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و وابستگانش به ویژه برخی سران فریب خورده و مرتجع عرب در حوادث اخیر به کلیات نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های مقدس اسلامی و حتی تمامیت ارضی کشور، ردپای سرویس‌های جاسوسی استکبار در حوادث اخیر آشکار و روشن است.

وی با اشاره به اینکه معاونت رصد فضای مجازی دادسرای کرمان به صورت 24 ساعته فضای مجازی را رصد می‌کند، گفت: دادستانی به صورت ویژه رسیدگی به پرونده‌های حوادث اخیر را در دستور کار قرار داده است و تحقیقات فنی از متهمین همچنان ادامه دارد.

سالاری اعلام کرد: در مجموع در حوادث و اغتشاشات اخیر چند نفر از عوامل اصلی و محوری این اغتشاشات که از طریق فضای مجازی دعوت به شورش و آشوب می‌کردند با اقدامات به موقع و ضربتی ماموران اداره کل اطلاعات، فرماندهی انتظامی و سپاه پاسداران و هماهنگی و دستورات قضائی صادره معاونت فضای مجازی دادسرای عمومی و انقلاب کرمان در همان ساعات اولیه اغتشاشات در شهرستان‌های مختلف استان شناسایی و دستگیر شدند.

دادستان کرمان ادامه داد: با دستگیری این افراد در همان ساعات اولیه جلوی ناامنی‌ها گرفته شد و از تعرض به اموال عمومی جلوگیری بعمل آمد.

وی با اشاره به اینکه بین افراد فریب‌خورده‌ای که در خیابان‌ها دستگیر شده‌اند و عوامل اصلی فتنه اخیر تفکیک قائل هستیم، تاکید کرد: حساب افراد فریب خورده‌ای که تحت تاثیر عوامل اصلی که به نوعی به خارج از کشور و بیگانگان مرتبط بوده جداست و با عوامل اصلی برخورد قانونی مقتضی و متناسب با نوع عمل آنان صورت می‌پذیرد.

سالاری در رابطه با متهمان دستگیر شده در صحنه جرم گفت: در همان ساعات اولیه با تفکیک عوامل اصلی از فریب خوردگان نسبت به آنان در همان ساعات اولیه تعیین و تکلیف به عمل آمد.