رایج‌ترین علل درد پاشنه پا

درد پاشنه پا یکی از دردهایی است که مشکلات زیادی برای فرد مبتلا ایجاد می کند، اما در اغلب موارد قابل درمان است و درمان آن نیز بستگی به علت درد دارد. در این مقاله به مهم ترین علل درد پاشنه پا می پردازیم.

علت درد پاشنه پا چیست و چطور درمان می شود؟

پا و مچ پای شما از 26 استخوان، 33 مفصل و بیش از 100 تاندون تشکیل شده است.پاشنه پای شما بزرگترین استخوان این قسمت است.

اگر از پاشنه پای خود بیش از حد استفاده کنید یا آسیب ببینید، ممکن است درد پاشنه پا را حس کنید. این درد ممکن است خفیف باشد و گاهی ناتوان کننده می شود. اگر درمان‌های ساده خانگی درد را تسکین ندهد، لازم است برای تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.

 رایج ترین علل درد پاشنه پا

 - فاستئیت پلانتار Plantar fasciitis : فاستئیت پلانتار زمانی رخ می دهد که فشار زیادی به پا وارد شده و به رباط کف پا یا رباط فاشیای پلانتار* plantar fascia آسیب رسانده و باعث درد و سفتی در این قسمت می شود.

پیچ خوردگی ها و فشارها: پیچ خوردگی ها آسیب هایی هستند که اغلب در نتیجه فعالیت های جسمی به بدن وارد می شوند. این آسیب ها رایج هستند و از خفیف تا شدید وجود دارند.

شکستگی: شکستگی استخوان این قسمت نیز باعث بروز درد می شود. این وضعیت یک شرایط اورژانسی محسوب می شود و نیاز به درمان فوری دارد.

التهاب تاندون آشیل Achilles tendonitis : التهاب تاندون آشیل زمانی رخ می دهد که تاندون آشیل، تاندونی که ساق پا را به پاشنه پا متصل می کند، دردناک یا ملتهب شود، علت آن استفاده زیاد یا صدمه است.

بورسیت Bursitis : التهاب بورس هاست. بورس ها Bursae کیسه های پر شده از مایع هستند که در اطراف مفاصل یافت می شوند. این کیسه ها منطقه ای که تاندون ها، پوست و بافت عضلات به استخوان ها می رسند را احاطه کرده اند. (بورس ها از اصطکاک بین استخوان ها و سایر بافت ها جلوگیری می کنند).

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا آنکیلوزانیا Ankylosing spondylitis : این نوع آرتریت در درجه اول ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث التهاب شدید مهره ها می شود که ممکن است منجر به درد مزمن و ناتوانی فرد شود.

استئوکندروز Osteochondroses : این اختلالات به طور مستقیم بر روی رشد استخوان ها در کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارد.

آرتریت واکنشی Reactive arthritis : یک عفونت در بدن می تواند عامل شروع این نوع آرتریت باشد. (به دنبال یک عفونت در یک قسمت از بدن در مفصلی دور از آن التهاب ایجاد می شود).

*رباط فاشیای پلانتار plantar fascia : فاشیای پلانتار یک بافت ضخیم در کف پاست که استخوان پاشنه پا را به انگشت های پا متصل می کند و قوس پا را ایجاد می کند. زمانی که این بافت ملتهب می شود نام مشکل فاستئیت پلانتارنامیده می شود.

 چه زمانی برای درد پاشنه پا به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار درد پاشنه پا هستید، ابتدا می توانید از روش های درمان خانگی استفاده کنید، از جمله استراحت برای بهبود علائم. اگر درد پاشنه پا طی دو یا سه هفته بهبود پیدا نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

-درد پاشنه پا شدید است.
-درد ناگهانی شروع می شود
-در پاشنه پای خود قرمزی مشاهده می کنید
-در پاشنه پای خود التهاب مشاهده می کنید
-به خاطر درد پاشنه پا نمی توانید راه بروید

 روش هایی که برای درمان درد پاشنه پا در خانه استفاده می کنید عبارتند از:

-استراحت تا حد ممکن
-استفاده از یخ روی پاشنه پا دو بار در روز و هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه
-استفاده از داروهای ضد درد بدون نسخه
-پوشیدن کفش های مناسب
-پوشیدن آتل شبانه، یک وسیله خاص که در هنگام خواب پا را می کشد
-استفاده از پاشنه کف کفش برای کاهش درد

اگر این روش های خانگی موثر نبودند، لازم است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه جسمی و پرسیدن سوالاتی در مورد زمان شروع علائم کار درمان را شروع می کند. ممکن است پزشک از شما بخواهد تصویری با اشعه ایکس از پای خود بگیرید تا علت درد مشخص شود. زمانی که علت دقیق مشخص شود، درمان مناسب برای درد انتخاب خواهد شد.

در بسیاری موارد پزشک فیزیوتراپی را توصیه می کند. فیزیوتراپی به تقویت عضلات و تاندون های پا کمک کرده و از بروز آسیب های بیشتر جلوگیری می کند. اگر درد پاشنه پا شدید است، احتمالا داروی ضد التهاب برایتان تجویز شود.

پزشک از شما می خواهد از پای خود محافظت کنید – یا با بستن پا و یا با استفاده از پوشیدن دستگاه های خاص محافظتی.

در موارد معدود نیز جراحی انجام می شود تا مشکل حل شود، اما جراحی پاشنه پا به دوره ریکاوری طولانی مدت نیاز دارد و همیشه درد پاشنه پا را درمان نمی کند.

پیامدهای درد پاشنه پا چیست؟

درد پاشنه پا ممکن است ناتوان کننده باشد و روی حرکات روزانه تان تاثیر بگذارد. این درد ممکن است طریقه راه رفتن شما را نیز تغییر دهد. در این شرایط ممکن است تعادل خود را از دست داده و زمین بخورید و احتمال آسیب دیدن های بیشتر وجود دارد.

 پیشگیری از درد پاشنه پا

پیشگیری از هر نوع درد پاشنه پا ممکن نیست، با این حال گام های ساده ای وجود دارد که می توان با استفاده از آنها از آسیب دیدن پاشنه پا و بروز درد پاشنه پا جلوگیری کرد:

-کفش هایی بپوشید که مناسب پاهای شما هستند و از پاهایتان محافطت می کنند
- برای ورزش کفش ورزشی بپوشید
- قبل از ورزش کردن حرکات کششی انجام دهید
- سرعت خود را در هنگام انجام فعالیت های بدنی کنترل کنید
- یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید
- زمانی که خسته هستید یا احساس درد می کنید، استراحت کنید
-وزن مناسب داشته باشید