به گزارش فارس، کاظم وادی زاده در جریان برگزاری دومین کنفرانس پیشگیری از سوء استفادههای مالی و تقلب ، در رابطه با اصول و معیارهای مدیریت ریسک تقلب اظهار داشت: مهمترین دلیل و فلسفه وجودی هر گونه حسابرسی بازرسی و نظارت،عدم اطمینانی است که بین استفاده کنندگان و تهیه کنندگان اطلاعات وجود دارد و گرنه در دنیایی که همه چیز مطمئن است، نیازی به حسابرسی و بازرسی نیست.

وی ادامه داد: عدم اطمینان، محدوده موهوم بین اطمینان و ناآگاهی است که نسبت به آن عدم اطلاع وجود دارد، اما عدم اطلاع یک ناآگاهی محض نیست. خارج ازاین باور، باید ریسک را پذیرفت و برای بازشناسی و کنترل آن تلاش کرد. تلاشی که مدیریت ریسک نام گرفته است. نتیجه اینکه بدون وجود سیاست مدیریت ریسک، مسئولیت پذیری ممکن است تنها یک شانس وبخت آزمایی باشد.
این حسابدار رسمی و کارشناس رسمی دادگستری با بیان اینکه فرهنگ و بستر ریسک را در معرض خطر قرار گرفتن تعریف کرده، ‌خاطر نشان کرد: ریسک مفهومی است با چندین معنی و بستگی به زمینه و مقوله عملی دارد که در آن به کار برده می شود، اما به هرحال، دریک تعریف، ریسک عبارت است از انحراف درپیشامدهای ممکن آینده.

بنابراین هر چقدراحتمال وقوع آینده کمتر باشد ریسک بیشتر است. همچنین اگر تنها یک پیشامد ممکن باشد، انحراف و ریسک صفر است. همچنین ریسک در هرجائی که آینده ناشناخته باشد و هر جایی که بیش از یک پیشامد احتمال وقوع دارد، به وجود می آید.

وادی زاده بر ضرورت مدیریت ریسک اشاره کرد و گفت: بی اطمینانی آنقدر فراگیر و قطعی است که نمی توان با آن همچون مسئله ای جانبی برخورد کرد، بلکه باید آن را در متن پیش بینی کرد، بعنوان یک واقعیت همیشه حاضر پذیرفت و برای آن نظریه و مکانیسم مناسب ایجاد کرد، بنابراین وقتی درخصوص تاثیر عدم اطمینان بر تصمیمات صحبت می شود باید سه مقوله را مورد مطالعه قرارداد. اول درمورد چه چیزی نامطمئن هستیم؟ دوم عدم اطمینان چگونه شکل می گیرد؟ و سوم درصورت وجود اطلاعات چگونه می توان ازآنها بهره برداری مطلوب کرد و براساس آنها عمل کرد.

وی ادامه داد: مراحل مدیریت ریسک هم شامل ایجاد بستر مناسب، تعریف مولفه های ریسک، تحلیل ریسک ها، ارزشیابی ریسک ها، کنترل و بررسی ریسک ها، تبادل اطلاعات و مشاوره و مقابله با ریسک ها هستند. همچنین ریسک در نتیجه مواردی چون تجارب شخصی یا تجارب حاصل شده سازمان از گذشته، نتایج حسابرسی ها یا بازرسی های فیزیکی، اسناد زیان های قبلی، قضاوت، اجماع, گمانه زنی، مقایسه های عملکردهای نا موفق اثبات شده، تجزیه تحلیل شکاف ها، ‌ علت افشا(شکست و فقدان) و تاثیرات افشا تعریف می شوند.

وادی زاده در خاتمه گفت: با این اوصاف ضرورت وجود یک برنامهی ریسک تقلب، ارزیابی دورهای خطرات بروز تقلب، نیاز به فنون پیشگیرانه برای پرهیز از رویدادهای بالقوهی ریسک تقلب، نیاز به استقرار فنون کشف تقلب و نیاز به فرایند گزارشگری ، پنج اصل مهم در کاهش ریسک تقلب بشمار می روند.