5 درصد عوارض ساخت و ساز شهرداری در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد

 زینی‌وند در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال 72 مصوب شد و مهمترین هدف آن بسیج سرمایه‌ها و منابع ملی و محلی برای پیشبرد نظام تعلیم و تربیت بود و معتقدیم با اجرای صحیح آن و سهیم کردن جمع بزرگتری از مدیران دستگاه‌های دولتی و گروه‌های مردمی می‌توان بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را حل کرد.

وی افزود: قانون شوراهای آموزش و پرورش بهترین جایگاه برای کمک تمام دستگاه‌ها به آموزش و پرورش است و براساس نیازهای محلی تصمیمات مناسبی را اخذ می‌کند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: ترکیب شورای استان‌ها بدین صورت است که استاندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش است و علاوه بر حضور مسولانی از نهادهای مختلف شامل حضور معتمدین محلی و ائمه جماعات هستیم و در مجموع 17 دستگاه در این شورا عضویت دارند و می‌توان از امکانات دستگاه‌های دولتی و خیران برای کمک استفاده کرد.

زینی‌وند مطرح کرد: نگاه غیرعلمی به بحث مشارکت مردم و دستگاه‌ها را شاهد هستیم و باید بدانیم که مشارکت آموزش و پرورش را فعالتر خواهد کرد اما گاهی نگاه‌های غیرعلمی مانع این مشارکت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مواد1، 10، 13، 16 و 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش بسیار مهم است و ماده 12 تاکید دارد موسسات خدماتی و شهرداری‌ها باید فهرست عوارض دریافتی خود را به شوراهای آموزش و پرورش ارائه و سهم آموزش و پرورش را واریز کنند.

زینی‌وند با اشاره به ماده 13 گفت: تا 5 درصد عوارض ساخت و ساز که شهرداری‌ها دریافت می‌کنند باید در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: شیوه نامه اجرایی شوراهای آموزش و پرورش برای تکالیف شهرداری‌ها را تهیه کرده‌ایم و شیوه نامه ماده 16 که نحوه پرداخت عوارض به آموزش و پرورش را مشخص می‌کند و در برخی استان‌ها قانون شوراهای آموزش و پرورش به خوبی اجرا شده است.

وی مطرح کرد: شهرداری‌ها علاوه بر عوارض خود باید تا 5 درصد عوارض برای آموزش و پرورش دریافت کنند و تمام مناطق و استان‌ها باید سالانه یک شورای آموزش و پرورش داشته باشند و تا به امروز بیش از 95 درصد جلسات با حضور استانداران بوده است و اگر قانون شوراها را به صورت جدی اجرا کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

زینی وند بیان کرد: 32 هزار و 968 مصوبه داشتیم و 28 هزار مصوبه اجرایی شده است اما می‌توان بیشتر از این برای کمک به آموزش و پرورش استفاده کرد و تا سال 95 حدود 7 هزار مصوبه آموزشی و 6 هزار مصوبه اجرایی شده است و 6 هزار و 770 مصوبه پرورشی داشتیم و 6 هزار و 680 مصوبه اجرایی شده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی عنوان کرد: سال 95 حدود 77 میلیارد و سال 94 حدود 137 میلیارد تومان عوارض داشتیم.

وی درباره تغییر تقویم آموزشی بیان کرد: این در اختیار وزیر است اما یکی از مشکلات ما متمرکز بودن در آموزش و پرورش است و حتی امسال شهریه‌ها را به صورت ثابت در کل کشور نداشتیم و چند مدرسه هستند و عمدتا در تهران که شهریه‌های بالا دریافت می‌کنند و برخورد جدی با آنها خواهیم داشت.

زینی وند تصریح کرد: در بحث مدارس هیئت امنایی آمار دقیقی از تعداد این مدارس نداریم و رویکرد ما نظارت بر مبالغ دریافت شده از خانواده هاست.1600 میلیارد تومان درآمد شوراهای آموزش و پرورش در سال 95 است و در دو قسمت هزینه شده است مثلا بخشی از آن در مدارس هزینه و مابقی در بحث توسعه و تجهیز مدارس هزینه شده است و قسمتی که تاکید داریم بحث عوارض شهرداری‌هاست ومیزان 329 میلیارد تومان مربوط به مدارس است و درآمدها باید در هر منطقه هزینه شود.