میزان خروجی آموزش و پرورش در سال های آینده

 مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در برنامه پرسشگر با اشاره به طرح مصوب کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر برگزاری آزمون برای جذب نیروهای حق التدریسی گفت: نیروهای حق التدریس اکنون هم جزو پرسنلی هستند که همانند قانون کار با آنها رفتار می‌شود و حتی اگر تعدادی از آنها در آزمون پذیرفته نشده و استخدام نشوند، باز هم سرکار خود باقی می مانند. البته امیدواریم ردیف استخدامی بالایی مصوب شود که همه جذب شوند.

 عباسعلی باقری در این برنامه که با موضوع تعیین تکلیف معلمان حق التدریس بر روی آنتن شبکه آموزش رفت، با بیان اینکه یکی از دستگاه‌های موثر در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور آموزش و پرورش است گفت: در این میان معلمان نقش پررنگی دارند. در سی و پنج سال گذشته همواره نیروی حق التدریس در کنار نیروی موظف فعالیت کرده  و بحث معلمان حق التدریس جدید نیست. اما در مجموع بحث نیروی انسانی در دو حیطه کمی و کیفی قابل بررسی است و شاید در این دو بخش امروز وضعیت مناسبی نداشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در بعد کمی نیروی انسانی به چند دلیل دچار شرایط خاصی شده‌ایم، بیان کرد: اوایل انقلاب با افزایش زاد و ولد روبرو بودیم و این موالید در دهه ۶۰ به سن مدرسه رسیدند و آمار مدارس دو شیفته و سه شیفت بالا رفت. در آن سال ها تعداد زیادی معلم جذب آموزش و پرورش شدند.

باقری افزود: اکنون این معلمان به سن بازنشستگی رسیده اند و طبق برآوردها تا سال۱۴۰۰، ۳۲۰ هزار نفر یعنی حدود یک سوم پرسنل آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند که باید آن را جبران کنیم .از سوی دیگر جمعیت دانش آموز در دهه ۶۰ اکنون خودشان به سن زاد و ولد رسیده اند و فرزندانشان به مدرسه می آیند بنابراین یک جهش کوچک جمعیتی هم داریم اما همانند دهه ۶۰ نیست.

وی با بیان اینکه در دهه ۶۰، اوج جمعیت دانش آموزی حدود ۲۰ میلیون نفر بود عنوان کرد: اکنون ۱۳ میلیون دانش آموز داریم که آن هم در حال رشد است. در تهران نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰هزار دانش آموز داریم که طبق پیش بینی ها تا سال ۱۴۰۰ به حدود یک میلیون و ۳۵۰هزار نفر می‌رسد.

باقری ادامه داد: در حال حاضر ضمن آنکه نیاز داریم به لحاظ کمی نیروی انسانی تامین شود اما از بعد کیفی نیز نباید غافل شویم، پس نمی توان هر نیرویی را جذب کرد و باید به شایستگی‌های معلمان توجه کرد.

مدیرکل اموزش و پرورش شهر تهران به اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی در نظام جدید اشاره کرد و گفت: این تغییر موجب شد در سال اول اجرای برنامه یک مرتبه به  ۵۰ هزار معلم نیاز پیدا کدریم که قبل از اجرای برنامه تامین نشده بود.

باقری افزود: سال آینده نیز یک چالش خواهیم داشت و یک پایه به دوره فنی و حرفه ای اضافه می شود و هنرستان ها سه ساله می‌شوند و نیروی متخصص برای این دوره لازم داریم.

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته با شش پایه شدن دوره ابتدایی ما حتی دبیر فیزیک دوره متوسطه را به مدرسه ابتدایی فرستادیم و کیفیت هم کمی کاهش یافت و مشکلاتی ایجاد شد گفت: موضوع استخدام حق التدریس ها در کمیسیون آموزش مجلس در حال بحث است.

باقری درباره میزان خروجی آموزش و پرورش در سال های آینده گفت: پیش بینی می شود هر سال حدود ۵۰ هزار نفر بازنشسته شوند. قانون گفته است جذب فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد. اکنون دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی ۱۰ هزار نیرو را تربیت می‌کنند.

وی ادامه داد: راه جذب دوم از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صورت می گیرد که طبق آن فارغ التحصیلان دانشگاههای دیگر که در آزمون استخدامی پذیرفته شده باشند با طی دوره یکساله حرفه آموزی معلمی می توانند وارد آموزش و پرورش شوند. چندماه پیش  ۸ هزار نفر از این طریق جذب و وارد دوره های صلاحیت حرفه ای شدند. اکنون آموزش و پرورش درخواست جذب ۱۵هزار نفر دیگر را به سازمان امور استخدامی داده است که احتمالا قرار است تا بهمن ماه این مجوز صادر شود. از راه‌های دیگر تامین نیروی انسانی حق‌التدریس، خرید خدمات و برون‌سپاری است.

به گفته باقری در حال حاضر ۳۰ هزار نیروی حق‌التدریسی سر کلاس هستند و صاحب کد هستند، پیش بینی می شود حدود چهار تا پنج هزار حق التدریسی جدید نیز کد دریافت کرده و برای سال آینده وارد کلاس های درس شوند.

وی درباره وضعیت نیروی انسانی شهر تهران گفت: در شهر تهران سال آینده حدود ۵ هزار نفر از همکاران ما بازنشسته می شوند در حالی که سهم ما از خروجی ۱۰ هزار نفری دانشگاه فرهنگیان حدود ۷۰۰ نفر است. از جذب ۸ هزار نفری ماده ۲۸، ۶۰۰ نیرو سهمیه داریم و مابقی کسر نیرو است که باید ردیف استخدامی اختصاص یابد و یا از طرق دیگر تامین شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره تعداد نیروی مازاد در شهر تهران گفت: در گذشته نیروی مازاد در جمعیت زنان داشتیم اما اکنون تقریبا سربه سر شده است.

باقری درباره لزوم اخذ آزمون از نیروی حق التدریسی برای استخدام رسمی اظهار کرد: حتما باید صلاحیتی کسب شود. قبلا در اصلاحیه مصوبه تعیین تکلیف مجلس آمده بود که این افراد باید بکار گرفته شوند و شرطی تعیین نشده بود و محل اشکال بود که به عنوان مثال اگر یک نیروی حق التدریس را در سن ۵۰ سالگی بکارگیری کنیم وی باید ۳۰ سال کار کند تا بر اساس ضوابط و شرایط بازنشسته شود.

وی تعداد افراد حایز شرایط که باید طبق قانون جذب شوند را محل اختلاف نظر دانست و گفت: کمی اختلاف نظر وجود دارد و آمار دقیقا مشخص نیست. در سازمان امور استخدامی، کمیسیون آموزش و وزارتخانه به این اجماع رسیده‌اند که باید یک آزمون برگزار شود و افراد یک حد نصابی را داشته باشند که آموزش و پرورش با آن موافق است.

باقری ادامه داد: پذیرفته شدگان باید دانش و اطلاعات کافی داشته باشند. بسیاری از آنها که در دوره ابتدایی بکار گرفته‌ایم رشته مرتبط ندارند و باید دانش مربوط به تدریس در این دوره مانند روانشناسی رشد را کسب کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه باید کمیت و کیفیت را توامان ببینیم عنوان کرد: نیروهای حق التدریس اکنون هم جزو پرسنلی هستند که همانند قانون کار با آنها رفتار می‌شود و حتی اگر تعدادی از آنها استخدام نشوند، باز هم سرکار خود باقی می مانند. البته امیدواریم ردیف استخدامی بالایی مصوب شود که همه جذب شوند.

وی افزود: همواره بیش از نیمی از پرسنل رسمی آموزش و پرورش از حق‌التدریسی‌ها بوده‌اند. حق التدریسی‌ها نگران نباشند زیرا ردیف پرسنلی دارند و طبق طرحی که به صحن علنی مجلس می‌رود، بحث استخدامشان را هم پیگیری می کنیم.