خوب و بد تعطیلی یک ماهه مدارس در فصل پاییز و زمستان

محمد رستگاری درباره ابعاد طرح ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست مبنی بر تعطیلی یک ماهه مدارس در فصل پاییز و زمستان برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: آموزش و پرورش نظر مساعدی روی این طرح دارد و ما نیز در این باره بررسی‌‌های لازم را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه همه‌ساله، دی ماهها یکی از آلوده‌ترین ایام سال محسوب می‌شود، تصریح کرد: سالهایی بود که تمامی روزهای دی ماه یا اکثر آن آلوده شده بنابراین باید چاره‌ای برای این منظور اندیشیده شود.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران افزود: مطمئن هستیم که در دی ماهها، آلودگی هوا و تعطیلی مدارس وجود دارد به همین دلیل بهتر است که از قبل اتفاقات را مدیریت کنیم و اقداماتی برای کاهش آسیب‌پذیری دانش‌آموزان انجام دهیم.

رستگاری توضیح داد: هر گاه جلسات کمیته اضطرار برگزار می‌شود، با وجود میل باطنی و فقط به دلیل سلامتی دانش‌آموزان و کاهش آلودگی هوا تصمیم به تعطیلی مدارس می‌گیریم.

وی اضافه کرد: اگر بدانیم که دی ماهها آلوده است باید از پیش، برنامه‌ریزی را انجام دهیم تا وضعیت بهتری را از لحاظ کاهش آلودگی شاهد باشیم.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران با اشاره به طرح تعطیلی مدارس در زمستان اظهار کرد: ضمن اینکه اگر تعطیلات مدارس در دی ماه انجام شود بخشی از مسافرتها از تابستان به زمستان منتقل می‌شود و قطعاً اگر ترافیک کلانشهرها کاهش یابد از آلودگی هوا نیز کاسته خواهد شد.

رستگاری ادامه داد: طرح تعطیلی یک ماهه مدارس در زمستان طرح مفید و اثرگذاری است و حتی برخی کشورهای دنیا نیز تعطیلات زمستانی دارند.

وی تصریح کرد: اینکه چند درصد از آلودگی هوای کلانشرها با اجرای این طرح کاهش یابد مشخص نیست اما تمامیت طرح، ثمر‌بخش خواهد بود و کفه ترازوی مثبت آن بیش از کفه ترازوی منفی آن است.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: اجرای این طرح منوط به مصوبه قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و این طرح در صورت تصویب در سراسر کشور اجرا می‌شود و فقط منوط به تهران نخواهد بود.

رستگاری درباره اینکه شرایط اقلیمی و آلودگی هوا در استانهای مختلف کشور متفاوت است و آیا تعطیلی همه استانها نیز اثرات یکسانی را در کشور به‌دنبال دارد، گفت: بخش عمده‌ای از جمعیت کشور در کلانشهرها قرار دارند و بیشترین آلودگی هوا در فصل زمستان نیز در کلانشرها به‌وقوع می‌پیوندد که این راهکارها می‌تواند اثرگذار باشد.

وی افزود: قرار نیست اتفاق خاصی بی‌افتد بلکه طرح به جابه‌جایی یک ماهه تعطیلات بازمی‌گردد و این موضوع باید از لحاظ آموزشی مورد موافقت قرار گیرد که امیدواریم تصمیم‌گیری مناسبی در این رابطه اتفاق بیفتد.

چرایی افزایش آلودگی هوای پاییز امسال

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران درباره چرایی افزایش آلودگی هوا در پاییز و زمستان امسال تصریح کرد: امسال شرایط ویژه‌ای را در فصل پاییز داشتیم که هیچ سالی به این ترتیب نبوده است.

به گفته رستگاری، کمبود بارشها، تغییرات اقلیمی و پدیده گردوغبار جزو عواملی بوده که در افزایش تعداد روزهای ناسالم در پاییز اثر‌گذار بوده است.

وی با بیان اینکه پاییز متفاوتی را نسبت به سالهای گذشته شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: در آبان ماه چندین روز متوالی درگیر پدیده باد و گردوغبار بودیم که به کاهش کیفیت هوا انجامید و در برخی روزهای دیگر فصل پاییز نیز وارونگی دما را شاهد بودیم.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران توضیح داد: قطعاً تا اواسط بهمن ماه هم روزهای آلوده خواهیم داشت و حتی اگر ناپایداریهای جوی هم ایجاد شود این مسئله کاهش کیفیت هوا ایجاد خواهد شد.

گفتنی است، رئیس سازمان محیط زیست دو هفته گذشته گفته بود: در کمیسیون زیربنایی دولت پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.