حبیبالله مسعودیفرید در حاشیه سفر خود به گیلان در گفتوگو با فارس در بندر انزلی بر تقویت سازمانهای مردم نهاد در بحث آسیبهای اجتماعی تاکید کرد و اظهار داشت: منابع مالی بیشتری باید در اختیار سازمانهای ذیربط قرار گیرد تا بتوانند فعالیتهای خود را انجام دهند.
وی از تدوین پروژه توسعه اورژانس اجتماعی و نهایی شدن مراحل آن خبر داد و افزود: امیدواریم بتوانیم تصویب‌نامه این پروژه را از هیئت وزیران بگیریم و توسعه اورژانس اجتماعی خط ۱۲۳، مرکز مداخله و بقیه قسمت‌ها را انجام دهیم.
مسعودی‌فرید به بحثدختران فراری از خانه اشاره کرد و گفت: برای دختران فراری یک زمان طلایی وجود دارد و این اتفاق می‌افتد و بهترین کار این است که اتفاق نیفتد.

* ۹۰ درصد فرار از منزل به دلیل مشکلات خانوادگی است

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی دلیل بیش از ۹۰ درصد فرار از خانه را مشکلات خانوادگی عنوان کرد و ابراز داشت: مشکلات خانوادگی تنها منحصر به پدر و مادر نمی‌شود و گاهی کودک نیز مشکل دارد و یاد نگرفته است با محیط تنش‌زا چگونه کنار بیاید.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع به دلیل مشکلات کم اهمیت فرار از منزل صورت می‌گیرد، تصریح کرد: دو دلیل برای فرار از منزل وجود دارد که در آسیب‌های اجتماعی «فرار از» و «فرار به» نامیده می‌شود.
مسعودی‌فرید شرایط پر تنشی که موجب فرار فرزندان از منزل می‌شود را بی‌توجهی پدر و مادر نسبت به آنها دانست و خاطرنشان کرد: فرزندان محبت را در جای دیگر جستجو کرده و به دلیل شرایط نامساعدی که در خانواده وجود دارد، از خانواده فرار می‌کنند.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه فرزندان به عاقبت فرار از منزل فکر نمی‌کنند و فریب ظواهر را می‌خورند، بیان داشت: در حال حاضر ۳۰ خانه سلامت در بحثفرار از منزل در کشور دایر است.
وی تعداد پذیرش شدگان خانه‌های سلامت در سال گذشته را یک‌هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: رویکرد سازمان بهزیستی خانواده‌محور است و خانواده‌ها باید این پذیرش را داشته باشند و فرزندان را ببخشند.
مسعودی‌فرید با تاکید براینکه «نه» گفتن نیاز به مهارت دارد، اذعان داشت: پیگیری‌های بعدی برای بچه‌های فرار رویکرد بهزیستی است و باید تلاش کنیم با آموزش به خانواده‌ها ورودی به اورژانس آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.
مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی به برنامه‌های این سازمان در آموزش مهارت‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: تفکر نقاد و فعال در این زمینه بسیار مهم و تاثیرگذار است.

* اختصاص ۱۲ میلیارد تومان به دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی

وی آموزش پیش از ازدواج را از جمله برنامه‌هایی برشمرد که چند سال است در سازمان بهزیستی انجام می‌شود و تصریح کرد: امسال ۱۲ میلیارد تومان اعتبار دفتر آسیب‌های اجتماعی است.
مسعودی‌فرید با بیان اینکه این اعتبار حجم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند خشونت، کودک آزاری، همسر آزاری، زنان ویژه و دختران فراری را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: اگر به توسعه متوازن معتقدیم باید به آن التزام عملی داشته باشیم و برای این امر پشتوانه قانونی ایجاد کنیم.

* لایحه آسیب‌های اجتماعی کودکان در مجلس بررسی می‌شود

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی به لایحه آسیب‌های اجتماعی کودکان که توسط قوه قضائیه پیشنهاد شده و هیئت دولت آن را تایید کرده است، اشاره کرد و ابراز داشت: این لایحه برخورد با موضوع‌هایی که موجب آسیب و سوء استفاده از کودک مانند به‌کارگیری کودکان و ضرب‌وشتم آنها می‌شود را در بر می‌گیرد ضمن اینکه قسمتی از آن مربوط به اورژانس اجتماعی است.
وی با تاکید براینکه در آسیب‌های اجتماعی باید سریع اقدام شود، خاطرنشان کرد: جوامع در حال تغییرند به‌ویژه اینکه در بحثارتباطات و اطلاعات، جامعه جهانی مطرح است.
به گفته مسعودی‌فرید، بسیاری از مشکلات امروز ناشی از راهکارهای دیروز است و جامعه به طرف خانواده هسته‌ای آمده است.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به آسیب‌های نوپدید، یادآور شد: خانواده در گذشته نقش بیشتری در تربیت فرزندان ایفا می‌کرد و بسیاری از مهارت‌ها در خانواده اتفاق می‌افتاد.
وی نقش زن و شوهر در خانواده را تاثیرگذار خواند و گفت: زن و شوهر پس از ازدواج یکسری مسئولیت‌ها، فعالیت‌ها و دیدگاه‌های جدیدی در زندگی مشترک پیدا می‌کنند که در گذشته نداشتند.
مسعودی‌فرید مسئولیت جامعه‌پذیری فرزندان را از وظایف زن و شوهر دانست و تصریح کرد: خانواده‌ها باید فرزندان را آماده کنند که نقش‌های اجتماعی را چگونه انجام دهند.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اعتیاد به رایانه را از دیگر آسیب‌های اجتماعی معرفی کرد و بیان داشت: در بحثرایانه و اینترنت، اعتیاد به رایانه مطرح است و در حال حاضر مرکز بازپروری اعتیاد به اینترنت در کشورها ایجاد شده و برای آن شاخص مطرح کرده‌اند.
وی بر آگاهی دادن به مردم و خانوادهها تاکید کرد و اذعان داشت: مودت و ارتباط همسرانه در خانواده بسیار موثر است.