به گزارش ایرنا،وی افزود :آجیل شب یلدا شامل انواع مغزها همچون پسته ، گردو ، بادام وفندق و همچنین میوه های خشك مثل توت ، انجیر، خرمای خشك ، برگه هلو و شیرینی باسلوق است .



این آجیل حاوی مغزهای بونداده و شیرین است. این در حالی است که آجیل عید نوروز حاوی مغزهای بوداده همچون پسته، بادام، فندق و به ویژه تخمه شور است.

وی در مورد مغز پسته موجود در آجیل شب یلدا خاطرنشان کرد: پسته به افرادی که گیاهخوار هستند، توصیه می‌شود. زیرا در آن مقادیر بالایی از آهن و کلسیم وجود دارد به طوری که در هر ۱۰۰گرم از آن ۱۱۰ میلی‌گرم کلسیم و مقدار زیادی آهن وجود دارد.

کاوه یی گفت: مغز پسته برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند، خانم‌های باردار و بیماران قلبی بسیار مفید است.

وی اظهار داشت: علاوه براین بادام از دیگر مغزهای موجود در آجیل شب یلدا است که از نظر تغذیه‌ای ارزش غذایی بسیاری دارد به طوری که هر ۱۰۰گرم از آن ۲۱گرم پروتئین دارد و بهتر از بادام زمینی است زیرا مغز بادام حاوی پروتئین است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: در هر مغز بادام در حدود ۲۴۰میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که از این رو افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند و قادر به مصرف شیر نیستند، می توانند از این مغز استفاده کنند.

وی افزود: گردو یکی دیگر از مغز‌هایی است که در آجیل شب یلدا از آن استفاده می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم گردو، حدود ۶۸ گرم چربی وجود دارد که قسمتی از این چربی شامل اسیدهای چرب غیراشباع است. از انجا که گردو حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳(به خصوص اسید آلفالینولئیک) و فیتواسترول‌هاست، برای قلب مفید است.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: علاوه بر این مغز فندق نسبت سایر مغزها دارای چربی بیشتری است و در هر ۱۰۰گرم آن، ۶۴ گرم چربی وجود دارد. در کنار چربی، پروتئین بالایی نیز در این مغز موجود است به طوری که همین مقدار از فندق حاوی ۱۴ گرم پروتئین است.

کاوه یی گفت: متخصصان تغذیه مصرف مخلوط این مغزها را در حجم کم اما با یکدیگر توصیه می کنند وبهتر است که این مواد غذایی در میان وعده صبح و یا بعد ازظهر استفاده شود و از مصرف آنها در ساعت های نزدیک به خواب فرد به دلیل دیرهضم بودن آنها اجتناب کرد.

به گفته وی نخودچی و کشمش، یک ترکیب پر پروتئین است. کشمش تمامی‌خواص انگور را دارد با این تفاوت که در طول فرآیند خشک شدن، درصد پتاسیم و قند آن افزایش یافته است از این رو استفاده از کشمش به افرادی که مبتلا به دیابت هستند، توصیه نمی شود.

وی درمورد خشکبار توت و انجیر در آجیل شب یلدا گفت: توت برای افرادی است که در حال کاهش وزن هستند، مناسب است و قند موجود در آن چاق کننده نیست. همچنین برای جذب آن، بدن نیاز به ترشح انسولین ندارد به این دلیل استفاده از توت به افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه می‌شود.

به گفته این كارشناس، انجیر برای زنان در معرض كم خونی بسیار توصیه میشود زیرا هر ۱۰۰ گرم انجیر خشك دارای ۲۵۰ میلیگرم كلسیم و ۴ میلیگرم آهن است و به این دلیل استفاده از آن برای رفع كمبود آهن وجلوگیری از پوكی استخوان توصیه میشود.