۵ فرمان برای مراقبت از چشم‌ها

 متخصصان چشم معتقدند که بیشتر مردم فراموش می‌کنند چشم‌ها نیز در خطر بیماری و صدمه هستند و باید از آن‌ها به اندازه کافی مراقبت کنند. آن‌ها ۵ اقدام زیر را برای داشتن چشم‌هایی سالم، پیشنهاد داده‌اند:

۱- معاینه مرتب چشم‌ها

بهترین کاری که می‌توان برای چشم‌ها کرد، معاینه مرتب آنهاست. اگرچه ممکن است چشم‌هایتان به نظر سالم بیایند، اما یک متخصص چشم می‌واند این اطمینان را به طور کامل بدهد.

۲- مصرف خوراکی‌های مناسب چشم

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، به ویژه سبزی‌های برگدار تیره مانند کلم پیچ و اسفناج، برای سلامت چشم بسیار مفید هستند. این مواد حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از ابتلا به آب مروارید پیشگیری می‌کنند.

۳- کنترل وزن

چاق شدن فرد را به بیماری‌هایی، چون فشارخون بالا و دیابت مستعد می‌کند و این بیماری‌ها در نهایت روی چشم، اثرات منفی می‌گذارند؛ بنابراین برای پیشگیری از این بیماری‌ها باید از یک رژیم غذایی سالم و ورزش پیروی کرد.

۴- استفاده از عینک آفتابی

قرار گرفتن در معرض تشعشعات نور ماوراء بنفش متصاعد از خورشید، سلامت چشم‌ها را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین با استفاده از عینک‌های آفتابی، چشم‌های خود را در برابر این صدمات محفوظ نگهدارید.

۵- استراحت دادن به چشم‌ها

اگر تمام روز در مقابل صفحه نمایشگر کامپیوتر بنشینید، به چشم هایتان صدمه می‌زنید. از قانون ۲۰-۲۰-۲۰، پیروی کنید. هر ۲۰ دقیقه که به صفحه مانیتور نگاه می‌کنید، به چیزی که در فاصله ۲۰ پایی (۶ متری)، تان قرار دارد، به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید. بدین ترتیب از خستگی و در نهایت صدمه به چشم تان، پیشگیری می‌کنید.