۱۲ هزار آموزشگاه علمی آزاد و زبان خارجی در کشور رتبه بندی می شوند

مجید طهرانیان درباره نگرانی شورای شهر تهران از وجود آمار بالای مدارس فرسوده غیر دولتی در تهران، افزود: یقینا یکی از دغدغه های ما بعضی از مدارس فرسوده ای است که عموما در مناطق بافت فرسوده قرار دارند؛ اما یکی از وظایفی که سازمان نوسازی به عهده دارد این است که ملکی را به ما برای تاسیس مدارس معرفی کند که کنترل نظارت کیفیت ساختمان و استحکام بنا روی آن صورت گرفته باشد.

وی ادامه داد: تا سازمان نوسازی مدارس ملکی را تایید نکند، ما هم آن را برای تاسیس مدرسه غیر دولتی تایید نمی کنیم.

مدیر کل مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از مدارس غیر دولتی از نظر فضایی استانداردهای لازم را ندارند نیز بیان کرد: در کشور ما در اکثر مناطق  ساختمان ها با کاربری آموزشی، مشخص نشده اند و هر فردی یک ساختمان را برای تاسیس مدرسه انتخاب می کند که شاید اصلا کاربری اصلی اش آموزشی نبوده باشد. ما از برخی استانداردهایمان از حیث سلامت و امنیت دانش آموزان عدول نمی کنیم اما ممکن است برخی مدارس برخی استانداردهای فضای آموزشی را به طور کامل نداشته باشند. البته سخت گیری های ما در این زمینه آغاز شده است. در چند ماه آینده تسهیلاتی به موسسان برای تلاش در راستای ارتقاء استحکام بنای مدارسشان داده می شود.

طهرانیان در حوزه مدارس پیش دبستانی که زیر مجموعه این اداره کل قرار گرفته اند نیز بیان کرد: درس خواندن در پیش دبستانی هنوز الزامی نیست اما مردم بسیار علاقمند هستتند تا فرزندانشان پیش دبستانی برود. به هر حال کلاس اول دبستان همه درس ها از صفر آغاز می شود و آنها که با رفتن به پیش دبستانی آمادگی بیشتری دارند در دو ماه اول کلاس اول دچار یک چالش می شوند چون مهارت بالاتری دارند.

وی اظهار کرد: ما طرحی را ارائه کرده ایم که از اول اسفند اجرایی می شود و آن شناسایی و رتبه بندی و اعتبار بخشی و کیفی سازی ۱۲ هزار آموزشگاه علمی آزاد و زبان خارجی در کشور  برای سال آینده است. پیش دبستانی ها را نیز به ۴ درجه تقسیم می کنیم و هر مرکزی که در این ۴ درجه نباشد یکسال زمان دارد تا به حداقل استاندارد ها برسد. شاخص های زیادی هم در آن تعریف کرده ایم.

طهرانیان  پیش از این در نشست خبری  اعلام کرده بود: تا اسفند ماه تمامی مراکز پیش دبستانی چه آنهایی که در مراکز دولتی هستند و چه آنهایی که توسط بهزیستی و دیگر مراکز مجوز گرفته اند، تحت پوشش شناسایی قرار می گیرند و در راستای تعیین صلاحیت مربیان نیز قدم بر می داریم. برنامه هایی داریم که طی دو تا سه سال آینده این مراکز تعلیم و تربیت را ساماندهی کنیم و همه زیر مجموعه این مرکز قرار می گیرند. طبق قانون تنها مرجع صدور چنین مجوزی مراکزی آموزش و پرورش است و دیگر مراکز پیش دبستانی که در مدارس دولتی قرار دارند.

وی به وجود ۵ هزار مرکز پیش دبستانی اشاره کرد که مجوز خود از مراکزی به جز آموزش و پرورش گرفته اند.