بیماری هایی که در کشور رو به افزایش است!

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: طبق بررسی های انجام شده در حال حاضر بین هفت تا 10 درصد کودکان ایرانی به بیماری تنگی نفس (آسم)مبتلا هستند هر چند میزان ابتلای آن در استان ها متفاوت است.

دکتر سهیلا خلیلی در اهواز افزود: در برخی نقاط تهران که میزان آلایندگی ها بالا است میزان خس خس ریه کودکان به 30 درصد نیز می رسد.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان درگیر پدیده گرد وخاک و مشکلات آب و هوایی است یادآورشد:اساتید و پزشکان این استان برای درمان بیماری های تنفسی با چالش هایی مواجه هستند به همین جهت نخستین کنگره سراسری بیماری های ریوی کودکان در خوزستان در حال برگزاری است.

فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه بیماری های ریوی در کشور رو به افزایش است تصریح کرد: بیماری های ریوی میکروبی، ویروسی و التهابی مانند آسم و آلرژی به دلایل متعدد به خصوص آلایندگیهای هوا رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه رشته تخصصی ریه کودکان در ایران از هفت سال پیش ایجاد شده است گفت: درحال حاضر 35 فوق تخصص ریه کودکان در استان های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

وی درخصوص بیماری های ریوی مادرزادی مانند فیبروز کیستیک نیز توضیح داد: قرار است به زودی انجمن حمایت از این بیماران راه اندازی شود تا بتوانیم با روش غربالگری از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.

خلیلی ادامه داد: سال گذشته انجمن علمی ریه کودکان با هدف حمایت از بیماران با مشکلات ریوی و تبادل نظر درخصوص درمان آنها راه اندازی شد.

بنابراین گزارش، شیوع علائم آسم در کودکان و نوجوانان 10 درصد و در بزرگسالان 9 درصد است.

پزشکان متخصص ایمونولوژی تاکید دارند که مهم ترین تاثیر آلودگی هوا بر دستگاه تنفسی انسان است چراکه سلامت دستگاه تنفسی انسان، تحت تاثیر کیفیت هوایی است که استنشاق می کند.