انتظاراتی که فرزندان طلاق از والدین خود دارند

 شاید قبول چنین چیزی به خصوص اگر تازه از همسرتان جدا شده اید، سخت باشد ولی شما درنقش پدر یا مادر شکست نخورده و ناکام نبودید. ازدواج و رابطه زناشویی شما مهارت های شما را در نقش پدر یا مادر تعیین نمی کند و نباید شیوه نگرش شما به پدر یا مادر بودنتان را تغییر دهد. قابلیت شما در پدر یا مادر خوب بودن در اوج دادگاه و استرس و بقیه موارد اعتبار شما را به عنوان پدر یا مادر بیشتر هم می کند. پدر ومادرها می توانند به بچه هایشان ثابت کنند که می توانند به طور مستقل برای آنها همیشه حاضر باشند. شاید حتی گاهی جدایی پدر و مادر در بهتر و قوی تر بزرگ شدن بچه ها هم موثر باشد.

سعی کنید خیلی نگران نشوید

به ندرت در بچه هایی که پدر ومادر آنها از هم جدا شده اند می توان مواردی از عصبی بودن یا خوشبخت نبودن بچه ها را پیدا کرد.

از به کاربردن واژه ها و الفاظ بد در مورد همسر سابق خود مقابل بچه ها خودداری کنید. بچه ها در کودکی همه این حرف را می‌شنوند و در قلب خود نگه می دارند.

خیلی از بچه هایی که هنوز پدر و مادرآنها با هم زندگی می کنند، شرایط بدتری نسبت به این قبیل بچه ها دارند. در همه خانواده‌ها مشکل و مسایل مختلف و جدایی ممکن است وجود داشته باشد. پس پدر و مادرهایی که از فرزندان خود جدا شده اند، نباید بیش از حد در مورد اینکه چطور این جدایی روی بچه های آنها تاثیر می گذارد، نگران شوند. این انرژی را باید صرف نگهداری از بچه های خود بکنند. اگر شما از آن پدر و مادرهایی هستید که خود را متعهد به ایجاد یک شرایط باثبات برای فرزند خود می کنید، باید بدانید که بچه شما مشکل خاصی نخواهد داشت.

به همسرسابق خود بددهنی نکنید

از به کاربردن واژه ها و الفاظ بد در مورد همسر سابق خود مقابل بچه ها خودداری کنید. بچه ها در کودکی همه این حرف را می‌شنوند و در قلب خود نگه می دارند. آینده آنها با تصمیم هایی که شما گرفته اید، شکل می گیرد. شما شاید ازدواج خود را از دست داده باشید، اما خودتان را از دست نداده اید. وقتی دوباره خودتان را پیدا کردید، دوباره سراغ رویاهایتان بروید. اگر درستان را نیمه کاره رها کرده اید، سعی کنید آن را به پایان رسانید. می توانید حتی درلحظات سخت به بچه هایتان یاد دهید که می توان به خواسته های فردی دست یافت. سعی کنید تا جایی که می توانید خوب زندگی کنید.

برای اینکه جایی در زندگی آنها داشته باشید، بجنگید

بعد از جدایی، داشتن رابطه با بچه ها خیلی ارزشمند است. اما باید برای این رابطه تلاش کنید. اگر دادگاه حضانت بچه را از شما می گیرد، برای دیدن فرزندانتان و وقت گذراندن با آنها زمان بیشتری اختصاص دهید. ازدواج ها مثل طناب هستند. بعضی از آنها قوی بوده و بعضی دیگر سست و شکننده هستند. اما بچه ها همچون الماسی هستند که همیشه ماندگار هستند. بچه شما اگر تاثیر مثبتی از پدر و مادرش دریافت کند، مسلما آینده بهتری خواهد داشت.

 

به خواسته های فرزندتان توجه کنید

بدانید که تاثیر جدایی نسل ها ادامه خواهد داشت. برای وقت گذراندن با بچه هم به برنامه و زمان و خواسته های او دقت کنید.

حتی اگر ازدواج شما به پایان رسیده، بچه ها هنوز به عشق و حضور پدر و مادر در زندگی نیاز دارند. اگر راهی برای همزیستی با همسر سابق خود دارید، حتما این کار را انجام دهید. شاید گاهی اوقات عشق فقط یک احساس نباشد، بلکه یک تصمیم باشد.

اینکه او بتواند برای وقت گذراندن با پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ از هردوطرف برنامه ریزی مشخصی داشته باشد، ساده نیست. این موضوع به خصوص وقتی بچه ها بزرگ تر می شوند، اهمیت خیلی زیادی دارد و باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

بچه ها از آنچه فکر می کنید باهوش تر هستند

به بچه هایتان احترام بگذارید و به یاد داشته باشید که آنها را بزرگ کرده اید تا باهوش باشند و شرایط را درک کنند. هر اندازه شما با دلسوزی و فهم بیشتری با آنها رفتار کنید، آنها دلسوز تر و فهیم تر خواهند بود. هراندازه با آنها به عنوان افراد معمولی و نه بچه‌هایتان رفتار کنید، آنها هم شما را به این صورت و نه به عنوان پدر یا مادر خواهند دید. به آنها گوش کنید و به سوالات آنها با صداقت پاسخ دهید. به احساسات آنها بی توجهی نکنید یا از کلیشه هایی حرف نزنید که ربطی به احساسات شما ندارند. هر بچه ای به طلاق والدین به شیوه متفاوتی واکنش نشان می دهد. برای شما مهم است که حتی اگر این موضوع را درک نمی کنید، به واکنش آنها احترام بگذارید.


راهی برای همزیستی با همسر سابق پیدا کنید

حتی اگر ازدواج شما به پایان رسیده، بچه ها هنوز به عشق و حضور پدر و مادر در زندگی نیاز دارند. اگر راهی برای همزیستی با همسر سابق خود دارید، حتما این کار را انجام دهید. شاید گاهی اوقات عشق فقط یک احساس نباشد، بلکه یک تصمیم باشد.

همیشه صادق باشید

خیلی از والدین با بچه هایشان در مورد مسایل و مشکلاتی که با همسرشان دارند حرف می زنند و دلیل زندگی نکردن و جدایی خود را برای آنها توضیح می دهند. این موضوع دید بهتری به بچه شما در مورد مسایلی که رخ داده می دهد و درک او را نسبت به شرایط بالا می برد. براساس سنی که فرزند شما درآن قرار دارد، سعی کنید نسبت به موضوع جدایی خود شفاف باشید. شاید لازم باشد دیرتر در مورد این قضیه با آنها حرف بزنید، ولی هرزمان که وقت این کار رسید، صادق باشید. شاید این کار سختی باشد. به خصوص اگر جدایی شما دوستانه نباشد ولی بچه ها به عنوان بزرگسالانی که با پدر و مادر خود رابطه دارند، از اینکه شما به آنها در تصمیم خود احترام گذاشته اید، استقبال می کنند.