روزانه 600 تا 900 هزار خودرو وارد شهر تهران می‌شود
 حبیب‌الله طاهرخانی مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی اظهار کرد: اکنون تمام کلانشهرها با مسئله ترافیک آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی مواجه هستند، بنابراین تنها راه حل کامل برای حل این بحران‌ها حمل و نقل حومه‌ای است.

وی در ادامه افزود: طی چند سال گذشته حمل و نقل حومه‌ای در مناطق کلانشهر مطرح شده است، باتوجه به اینکه شهرها مرکزی برای تردد و فعالیت تمامی شهروندان شهرهای حومه است ، باید با ایجاد حمل و نقل حومه‌ای، بتوانیم این ارتباط را ایجاد کنیم.

طاهرخانی تصریح کرد: مسئله کلانشهر تهران بدون توجه به شهرهای حومه‌ای که در اطراف آن شکل گرفته دچار مشکلاتی از جمله ترافیک و آلودگی است، در نتیجه هر اندازه که از مشکلات کلانشهرها کم  کنیم؛ باز هم شهرهای حاشیه‌ای دوباره مشکل‌ساز خواهند شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به مقایسه شهر تهران با شهر توکیو در ژاپن پرداخت و گفت: مساحت این شهر با شهر تهران برابر است اما با توجه به اینکه  جمعیت این شهر 20 میلیون بیشتر از شهر تهران است؛ همواره شاهد هستیم که این شهر بدون ترافیک و آلودگی محیط زیست است.

به گفته وی؛ سیستم حمل و نقل ریلی و توسعه شهری در شهر توکیو مبتنی بر حمل و نقل ریلی بوده و این موضوع کاملا بر خلاف شهر تهران بوده، که توسعه خود را بر حمل و نقل جاده‌ای مبتنی کرده است.

طاهرخانی تأکید کرد: توسعه حمل و نقل ریلی در کشور ژاپن 30 درصد و در کشور توکیو 40 درصد است، به طوریکه تمامی سیستم‌های جاده‌ای و هوایی در این شهر سرکوب شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه توسعه شهری باید همسان با توسعه حمل و نقل ریلی باشد، گفت: این موضوع توسط شرکتی به نام شهرهای جدید در کلانشهرها در حال پیگیری است که امیدواریم هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی اذعان کرد: طی سرشمارهای صورت گرفته، رشد جمعیت و سکونتگاه‌ها  با کندی روبه‌رو است و با ورود جمعیت شهرهای حومه؛ مشکل شهر تهران و افزایش جمعیت آن حل شدنی نیست.

روزانه 600 تا 900 هزار خودرو وارد شهر تهران می‌شود

طاهرخانی در خصوص مشکل آلودگی هوای شهر تهران تأکید کرد: کلانشهر تهران هم اکنون با یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت روبه‌رو است و به سادگی نمی توان آلودگی هوا که ناشی از این میزان جمعیت ایجاد می‌شود را برطرف کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه افزود: طی توافقی که با راه‌آهن انجام داده‌ایم؛ قطار حومه‌ای تهران به پرند به زودی 4 خطه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قطار حومه‌ای نقش مؤثری در کنترل آلودگی هوا کاهش تصادفات و کاهش مصرف سوخت دارد، گفت: باید بتوانیم با ایجاد این قطارها بخش عمده‌ای از مشکلات ایجاد شده در این حوزه را برطرف کنیم.

طاهرخانی تأکید کرد: روزانه بین 600 تا 900 هزار خودرو وارد شهر تهران می‌شود که این موضوع مشکلات جدی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در بخش حمل و نقل ریلی و حومه‌ای نهایت کارآیی را ببریم، گفت: توسعه شهرها باید از جاده به ریل تغییر پیدا کند و ما باید این موضوع را در اولویت فعالیت های خود قرار دهیم.

طاهرخانی در خاتمه یادآور شد: برنامه دو خطه کردن با راه‌آهن جهت راه‌اندازی قطار حومه‌ای تهران به پرند را داریم و از زمان راه‌اندازی این قطار، کل ظرفیت صندلی‌های آن تکمیل شده است.